Vi deler din drøm, Uffe

Debatindlæg af Inge Lise Hornemann, formand for Danske skønlitterære Forfattere, Katja Holm, formand for Dansk Skuespillerforbund, Morten Rosenmeier, professor og formand for AC’s Udvalg til beskyttelse af videnskabeligt arbejde, Ivan Pedersen, formand for Danske Populærautorer, Christine Bødtcher-Hansen, direktør i Forlæggerforeningen, Ole Dreyer, formand for Dansk Musikforlægger Forening, Niels Rosing-Schow, formand for Dansk Komponist Forening, og Jesper B. Karlsen, formand for Danske Dramatikere

I et debatindlæg i Pol. 8.5. leverer kulturminister Uffe Elbæk (R) og EU-kommissær Neelie Kroes en vision om et kulturelt rigere samfund, som både virksomheder og borgere ønsker. Hertil er blot at sige: Vi deler din drøm, Uffe.

Kunstnere og producenter deler din – og Neelie Kroes’ – drøm om, at digital teknologi og forretningsinnovation kan få den kreative sektor til at blomstre. Vi rettighedshavere er allerede i fuld gang med masser af tjenester, hvor man kan få adgang til billeder, musik, bøger, film osv. Det ville være synd at sige, at vi ligger på den lade side, når det gælder nye digitale forretningsmodeller. Her demonstreres det tydeligt, at ophavsretten ikke er nogen hindring, men et værktøj, der muliggør etablering af bæredygtige og fair løsninger. Selvfølgelig kan det blive endnu bedre; derfor kan vi kun være enige, når I i indlægget udtrykker behov for ”optimale rammebetingelser for at fremme og udbrede kreative produktioner”. Det er lige præcis det, der skal til. Det er nemlig en vigtig pointe, at det frie marked skal have lov til at fungere, og at politikernes opgave er at sætte rammerne. Ophavsretten er en af de positive rammebetingelser, der sikrer fremkomsten af nye kunstneriske produkter, og det er vilkårene på markedet, der afgør, hvordan og hvorledes kulturprodukterne sælges.

I indlægget nævnes også et kommende EU-direktiv om forvaltning af rettigheder. Her havde mange frygtet EU-regler, der ville undergrave mulighederne for at kunne videreføre vores eksisterende ordninger til sikring af rimelige vederlag til danske kunstnere og producenter, der har ophavsrettigheder til kreativt indhold som eksistensgrundlag. Uffe Elbæk og Neelie Kroes maner denne frygt til jorden og stiller os i udsigt, at de nye regler i stedet vil ”gøre det lettere at belønne og anerkende kunstnere”. Vi glæder os over denne progressive målsætning og ser frem til, hvordan det vil blive udmøntet konkret.

Kulturministeren og EU-kommissæren kommer også ind på ophavsrettens betydning for kulturarven. Det er meget passende at bringe dette op netop under det danske EU-formandskab, for ingen kan være uenig i, at Danmark er et foregangsland, når det handler om at lave velfungerende løsninger på dette felt. Kunstnere og producenter har via deres kollektive organisationer lavet masser af aftaler, der hver eneste dag sikrer, at kulturarven kan stilles til rådighed for befolkningen; disse aftaler understøttes af den såkaldte aftalelicens, der er et juridisk columbusæg, som i ét hug sikrer enhver aftalemæssigt klareret adgang til alle rettigheder – også til materialer til brug i bl.a. kulturarvsprojektet Europeana.

Midt i begejstringen skal vi ikke glemme, at ophavsretten går på to ben: Aftaler, der sikrer lovlig, bæredygtig brug, og håndhævelse af lovgivningen over for dem, der ikke respekterer rettighederne.

Vi er med på holdet, Uffe, og vil gerne bidrage til at virkeliggøre drømmen om at ”skabe et digitalt, kreativt indhold, som resten af verden vil misunde os”. Brug os.