Nu er den her: Streamingaftalen

Leder i magasinet Sceneliv #1 2022
Benjamin Boe Rasmussen

Den har været længe ventet, men endelig er der indgået en rettighedsaftale med streamingtjenesterne, der matcher den virkelighed, vi er i.

I 2012 skete der noget skelsættende i Danmark. Netflix overgik fra dvd-udlejning til streaming af indhold på internettet. Hold kæft, det var godt tænkt. Og klogt. Inden for et halvt år havde 16 procent af danskerne stiftet bekendtskab med Netflix, og virksomheden tog titlen som den største spiller på markedet. I dag er op mod 68 procent af os danskere hooket op på en streamingtjeneste.

Det betyder selvfølgelig, at kampen om streamingtjenesternes markedsandele er blevet hårdere. Nye spillere er kommet til – tænk bare på Viaplay, HBO, Disney, Amazon, Discovery Plus, Paramount, Hulu og TV2 Play – og fælles for dem er målsætningen om at vinde plads i markedet. Her er lokalt indhold nøglen. Og det er her, vi kommer ind i billedet!

Åh nej, tænker du. Skal vi nu til at tale om de der streamingtjenester og rettigheder igen?

Ja, det skal vi.

For den aftale, vi netop enstemmigt har stemt igennem på vores ekstraordinære generalforsamling, er i den grad epokegørende. Traditionelt var vores rettigheder til film og tv bundet op på Filmex via overenskomster og aftaledækning. Men det var aftaler, der blev indgået i en verden med kabel-tv og celluloidstrimler – og derfor var hele det digitale marked ikke underlagt de samme aftaler om ophavsret. De aftaler, som vores forbund og Copydan Verdens-tv har kæmpet for over mange år.

Det betød, at vi reelt risikerede at ende som musikbranchen, der først alt for sent tog den digitale virkelighed alvorligt og derfor har været gennem en enorm transformation, men ikke har kunnet forhindre kunstnerne i at gå markant ned i indtjening.

I 2016 lavede vi så Create Denmark med de organisationer, som vi deler interesser med. Vi tænkte, at internettet nok var kommet for at blive og ville derfor forsøge at lande en aftale, så vores rettigheder og betalingen for dem kom til at matche dette årtusinde. Og det lykkedes – faktisk som det eneste sted i verden! Vi har lavet en rettighedsaftale med producenterne, som angår al produktion til streaming. Det er en aftale, der favner skuespillere, instruktører, forfattere, klippere, scenografer og fotografer – og det er en aftale, som er baseret på streamingtjenesternes størrelse.

Det er mange års hårdt arbejde, der er udkrystalliseret her, og jeg er vildt lykkelig over, at vi på generalforsamlingen enstemmigt kunne nikke til aftalen. Der blev stillet mange spørgsmål på GF – også kritiske – og det, synes jeg, er skidegodt, for det vidner om medlemmernes engagement og viden. Og det afspejler også, at det har været lange og hårde forhandlinger, hvor der er blevet klippet i både hæl og tå. Men det ændrer ikke på, at jeg er pissestolt af både aftalen og vores fremsynethed, da vi i 2016 under den tidligere formand Katja Holm stiftede Create Denmark. Men allermest stolt er jeg alligevel over vores forhandlingsteam med vores advokat Kim Hansen i spidsen. De har været ansvarlige forhandlere, der har haft forståelse for fællesskabet i Create og vores behov samt for producenternes udfordringer. Jeg tror faktisk, 2022 bliver et aldeles fremragende år. Det er i hvert fald begyndt stærkt!

Det indebærer den nye streamingaftale

  • Rettighedsbetalingen afhænger af streamingtjenesternes størrelse (abonnementstal) og bliver reguleret i takt med, at abonnementstallene ændrer sig.
  • Betalingen sker årligt i takt med udnyttelsen – og ikke med en samlet betaling for en længere årrække (buy-out).
  • Betalingen sker direkte fra tjenesterne – og bliver ikke taget ud af produktionsbudgettet
  • For de store internationale streamingtjenester skal der være en supplerende succesbetaling baseret på antal streams.
  • Mindstedagsgagen stiger fra 2.600 kr. til 3.100 kr.
  • Aftalen er toårig og udløber 31. december 2023, hvor der skal indgås en ny aftale, som er endnu mere baseret på faktisk brug (antal streams).