Nye spændende udfordringer

Leder i magasinet Sceneliv #2 2021
Benjamin Boe Rasmussen

Vi tager lige nu de første spæde skridt mod den helt store genåbning – forhåbentlig uden tilbagefald. Vi går mod en sæsonafslutning og mod afslutningen på et rædselsfuldt år for vores branche og verden i det hele taget. Men i stedet for at dvæle ved omkostninger og tab vil jeg tillade mig at se fremad. Den nærmeste fremtid byder på generalforsamling og valg af ny bestyrelse. Samtidig tager jeg hul på min anden periode som formand – og det er jeg vildt taknemmelig for. Ikke mindst fordi det kommende år bliver både nervepirrende og spændende!

Vi er allerede i gang med overenskomstforhandlingerne med Dansk Teater. Dem kan I læse mere om i bladet her, hvor vores chefforhandler, Kim Hansen, og jeg interviewes om blandt andet 75-dages reglen, lønninger og behovet for nye mødetider.

Opdatering af oldgamle aftaler

Forbundet taler også med producentforeningen, så vi kan få sat søm i en aftale om rettigheder og streamingtjenesterne. Vi har nemlig stadig aftaler fra en tid uden de digitale muligheder, der er i dag. Det betyder, at vi kickstarter et benhårdt politisk arbejde med at få genåbnet medieforliget, så vi kan få lovgiverne til at pålægge streamingtjenesterne bidragspligt, sådan som vi ser det i nabolandene.

Hvorfor skal de betale bidrag, spørger du måske? Det skal de, fordi vores danske rettighedsmodel er truet. Den model, hvor vi arbejder ret billigt på en produktion – mod til gengæld at dele de fremtidige indtægter. Det har været med til at sikre Danmarks store indholdsproduktion og vores høje kvalitetsniveau – noget, som ’Druk’s oscarnominering i den grad understreger. Den udvikling bidrager streamingtjenesterne ikke til, og det skal de. I hvert fald hvis vi skal kunne fastholde det tårnhøje niveau, vi er kendt for ude i verden.

Satcab og surdejsboller

Nu kommer vi til det emne, du har ventet på hele året: Nemlig §35 artikel 15 og 17 samt satcab-direktivet! Bag den tørre titel gemmer sig noget så væsentligt som vores Filmex-midler – så hent endelig en kop kaffe og læs videre: I 2020 moderniserede EU reglerne for ophavsret, så de som udgangspunkt giver indholdsleverandører samme rettigheder på nettet som i virkeligheden. Det regelsæt skal nu implementeres i dansk lovgivning. Samtidig skal vi have moderniseret §35, der er hele fundamentet for Verdens TV, som er der, vores Filmex-midler kommer fra. Vi har for 150-180 millioner kroner gode grunde til vores medlemmer for at få det her til at lykkes, så jeg kan godt garantere, at der ikke bliver tid til at poste billeder af surdejsboller på bestyrelsens SoMe-profiler!

Sidst, men ikke mindst, har vi stadig skarpt fokus på det vigtige arbejde med at modernisere vores arbejdskultur. Den trænger på alle måder til en forårsrengøring i form af et opgør med sexisme og kampen for ligestilling på tværs af køn, alder og etnicitet.

Der er rigeligt på opgavelisten, men heldigvis venter der store oplevelser på den anden side af vaccinerne: Jeg glæder mig til at komme ud til kollegerne, der lige nu knokler på revyscenerne og teatrene samt i koncertsalene. Om lidt bliver det sommer, så vi igen kan være sammen. Sammen om noget – helt uden afstand til hinanden.