Forhandlingerne om vores rettigheder er skudt i gang

Leder i magasinet Sceneliv #5 2019
Benjamin Boe Rasmussen

Kære venner

Velkommen til en ny sæson og velkommen hjem fra ferie. Nogle af jer har haft travlt med film, revyer og musicals, og nogle af jer desværre knap så travlt pga. konkurser i Hedeland og Nyborg. Jeg håber, at I alle alligevel kan nå at nyde sensommerens solnedgange.

I forbundet er vi startet på den store klinge, fordi DR har opsagt overenskomsten og arkivaftalen, som definerer, hvad DR skal betale for at vise programmer på nettet og for at bringe genudsendelser på andre kanaler end DR1 og DR2. Derfor er der planlagt et benhårdt forhandlingsforløb i de kommende uger. Parterne er langt fra hinanden, men jeg er alligevel fortrøstningsfuld. For jeg ved, at der er dygtige og eftertænksomme mennesker på begge sider af bordet.

Ved samme lejlighed skal jeg nævne, at vi også har haft forskellige sager i sommerens løb med produktionsselskaber, som sætter vores rettighedsmodel under pres. Enten ved at forsøge at få skuespillere til at afgive deres rettigheder eller ved ikke at anerkende dem.

Denne situation gør mig ekstra taknemmelig for det arbejde, som forbundet historisk har gjort sammen med branchens parter. I 50 år har vi skuespillere stået sammen og medvirket til at skabe den danske rettighedsmodel. Den danske tv- og filmindustri er jo i virkeligheden en humlebi, der ikke burde kunne flyve. Vi overproducerer reelt set dansk indhold, men det kan lade sig gøre pga. rettighedsmodellen.
I kraft af den kan producenterne nemlig billigt producere indhold, fordi kunstnerne kun skal have en relativ lav grundløn – selvfølgelig mod at få en del af kagen, hvis det bliver en succes. Det er win-win for alle parter, at vi får så meget dansk indhold af høj kvalitet. Og så længe vi er på markedet, tjener vi alle sammen penge. Modellen giver samtidig kunsterne en mulighed for at få en pension og en højere realindtægt i en ellers – for de fleste – lavtlønnet branche.

På grund af streamingtjenesternes ankomst – og stort velkommen til dem – er der desværre opstået uenighed om, hvorvidt modellen holder. Det mener vi fra kunstnernes side. Modellen er solidarisk og gavner alle. Og hvis den bliver undergravet i forhold til streamingtjenesterne, vil der opstå en usund og ulige konkurrence. Så vil udenlandske aktører pludselig kunne operere i Danmark under forhold, som danske aktører ikke kan. Det ser man vist ikke i andre brancher.

Heldigvis er der samtale og dialog mellem parterne, og tingene skal nok lykkedes. Men lige nu er det tydeligt, at der er meget på spil for alle parter og derfor kan bølgerne også godt gå højt.

Det er naturligt at blive nervøs i en situation, hvor der er opstået et helt ny og ureguleret marked og derfor er det så hamrende vigtigt, at vi får lavet aftaler. Aftaler, der er baseret på fakta og fornuft og IKKE på frygt for, at tjenesterne forsvinder ud af landet, eller at dansk filmproduktion bliver ødelagt. Men det kommer til at tage tid at få aftalerne på plads. Den tålmodighed og det mod skal vi alle sammen have. Det ER nemlig muligt at snakke på tværs af brancher og verdenshave. Vi er allerede i gang.

Men hvis I møder nogen, der brokker sig over os, eller hvis I bliver utrygge, så ring til os eller kom forbi til en kop kaffe. Det er også det, forbundet er til for.