Skat & moms eller gin & tonic?

Leder i magasinet Sceneliv #6 2021
Benjamin Boe Rasmussen

Nu nærmer julen sig. Men om der følger julefred med, er jeg godt nok lidt i tvivl om. Dels er der ikke helt styr på coronaen og de følger, eventuelle restriktioner vil medføre for medlemmerne – og dels har Skat fået den tåbelige ide at indføre moms på rettighedsmidler.

Momsfinten sker på baggrund af en EU-dom fra tidligere i år. Det er interessant, hvordan de i over ti år har nølet med at implementere den EU-dom, der stadfæstede vores rettigheder til at blive kompenseret ved privat kopiering, men når det så går den anden vej, skal der hu-hej hastes lovgivning igennem. Og jeg kan konstatere, at det forslag, der ligger på bordet, det er sgu noget lort.

Alvorlige spørgsmål uden svar

I min optik er forslaget overhovedet ikke gennemarbejdet. Det rammer skævt på den måde, at det er nogle af de svageste rettighedshavere, der kan se frem til at miste indtægt, og samtidig bliver danskernes kulturforbrug – blandt andet tv-pakker og bifture – dyrere. Allerede her er det en dårlig ide, og oveni kommer så alt muligt bøvl, som de høje herrer endnu ikke har taget stilling til: Skal vi have cvr-numre for at få Filmex? Bliver vi så selvstændige? Hvad betyder det for de midler, vi har i Filmex? Og hvordan stiller dette her de kunstnere, der også er på dagpenge? Listen med alvorlige og relevante, men endnu ubesvarede spørgsmål er lang. Og så bliver det hele tilmed lanceret lige i røven af en nedlukning, hvor selv statsministeren har anerkendt, at kulturlivet har været presset til det yderste og nu skal finde sig selv.

Jeg bragte spørgsmålet på banen over for kulturministeren, men hun sendte den meget hurtigt videre til sin kollega i skatteministeriet. Fint nok – så går vi derover!

Bliver jeg sømmet op i en port?

Ydermere håber jeg, at vi snart kan lægge sidste hånd på aftalen med producentforeningen om vores rettigheder på streamingområdet, og at vi har genoptaget vores overenskomstforhandlinger med Dansk Teater for at få moderniseret og sammenlagt vores overenskomster. Vi er også ved at hvæsse knivene til genåbningen af medieforliget, hvor det bliver centralt at få opgraderet public service-puljen, så vi får understøttet produktionen af dansk indhold til film og tv.

Jeg oplever den her periode som den mest pressede og for medlemmerne absolut mest afgørende i den tid, jeg har været aktiv i forbundet – og resultaterne kan spænde fra at få rejst en bronzebuste til at blive sømmet op i en port i Nordvest.

Vi er egentlig fortrøstningsfulde, for vi er et stærkt og troværdigt forbund, og vi er ikke alene. Vi kæmper sammen med arbejdsgivere, organisationer og andre fagforbund – og vi knytter bånd, hvor vi kan.
Coronaen har lært os, at vi godt kan stå på hver sin side i én sag og samtidig kæmpe i fællesskab for bedre vilkår i branchen. Der sidder mange dygtige ledere, som slås for det, de er sat i verden for, men også kan se fordelen i samarbejde på tværs.

Til morgenkaffe med ministeren
Og nu til det sjoveste i dette nummer af Sceneliv – jeg fik nemlig lov til at interviewe den nye kulturminister, Ane Halsboe-Jørgensen. Jeg er superglad for interviewet – især fordi jeg var ved at skide i bukserne inden, for hvordan laver man et interview med en minister og et helt hold, der passer på hende? Men det behøvede jeg overhovedet ikke være nervøs for! Ministeren har enormt meget på hjerte, og hun er ikke bange for at dele sine holdninger. Og så kan jeg afsløre, at hun også godt kan tåle en pænt stor gin og tonic. (Det tvang dronningen og hendes familie os nemlig til at drikke ved det store filmbal på Fredensborg Slot). Så glædelig jul – også til topchefen. Det tegner sgu godt.

Og sidst, men ikke mindst: Kæmpe skud ud og glædelig jul til alle jer medlemmer, der gør det her meningsfyldt!