Udviklingens udfordringer

Leder i magasinet Sceneliv #7 2013
Katja Holm

Danske film og tv-serier er inde i en voldsom udvikling og har med rette succes.

Som kunstner, kollega og formand for de medvirkende i alle disse succeser, kan jeg kun være stolt og glad på fagets vegne. Kunstnerne og producenterne får penge, når deres arbejde bliver brugt og set, og befolkningen får kunst, kultur og underholdning. Det er en succeshistorie. Og det er rigtig godt.

Imidlertid har forbrugsmønstret ændret sig over en årrække. Fra det gængse tv-signal, og situationen, hvor familien er samlet om tv’et hver aften fra 18 til 20, eller foran lørdagsfilmen i biografen, går det mere i retning af, at forbrugerne ønsker tilgængelighed i døgndrift. Hvor de ønsker det, og navnlig når de ønsker det. Samtidig er internetforbindelserne også blevet så gode og hurtige, at man nærmest kan se og få alt, ligegyldigt hvor man er. Tilgængelighed i døgndrift er det, mange forbrugere vil have. Og sammenholdt med hele samfundsudviklingen, hvor mobiltelefoner og mails gør, at vi alle forventes at være til rådighed 24 timer i døgnet, er det måske ikke så besynderligt.

Så denne ændring er der ikke noget at gøre ved. Vi kan måske begræde den, blive stressede over den, og den sætter helt sikkert nogle nye krav til os.

Udfordringen, når det kommer til film og tv, er, hvordan man som fagforbund og repræsentant for udøverne og rettighedshaverne følger med tiden, og dermed sikrer at såvel udøvere som producenter kan lave mere kunst, og leve af den. Udfordringen er at manøvrere i denne nye virkelighed på en måde, så man sikrer en ordentlig økonomi i produktionerne – også i fremtiden. Vi skal forsøge at sikre, at kunstnerne får en ordentlig betaling for brugen af deres produkter, når film og tv bliver streamet og transmitteret på alle tænkelige måder. Vi skal også være med til at sikre producenternes indtjening på produkterne, for hvor skal pengene til at lave nye danske film og tv-serier ellers komme fra?
En ordentlig betaling her og nu er grobunden for fremtidens investeringer i området og den fortsatte vækst og succes.

På den ene side skal vi sikre, at de nuværende udbydere af tv og film får så gode varer på hylderne som muligt. Samtidig skal vi forsøge at være med til at videreudvikle films og tv’s kunstneriske formåen, ment på den måde, at vi også bør tage ansvar for at videreudvikle nye former for film og tv.

Men endelig er det vigtigt, at vi også forsøger at være opsøgende på nye udnyttelsesmuligheder, nye platforme, som det så smukt hedder, og gennem overenskomstforhandlinger og kontrakter bevarer vores ret til betaling ved de nye udnyttelsesformer.

Vi skal med andre ord finde nye indtjeningsmuligheder og sikre betalingen for dem. Det sidste ser heldigvis ud til at kunne blive en del lettere, hvis forslaget om en særlig politienhed, der skal bekæmpe bl.a. piratkopiering, bliver en realitet.

I denne tid, hvor der fra politisk hold tales utrolig meget om vækst, kan vi erkende, at dansk film og tv faktisk er i vækst allerede. Væksten sker på et marked i forandring, og derfor er det vigtigere end nogensinde, at kunstnere og producenter – og måske endda politikere – står sammen om at sikre, at skaberne af de succesfulde produkter også får det økonomiske udbytte, de har ret til.