Dårlige – og gode – julegaver

Leder i magasinet Sceneliv #7 2019
Benjamin Boe Rasmussen

Kære venner

Efterårsmørket har sænket sig, og det har de mørke tanker også. Jeg filosoferer over, at Kulturministeriet lige har brugt 280 millioner kroner på en radio, ingen vil have. Jeg tænker ikke på Radio4. Stort tillykke til dem. Men DAB-kanalen!

Efter valget blev politikerne jo enige om, at de havde kvajet sig og alligevel gerne ville redde Radio24syv, og så udbød de en skræddersyet DAB-kanal. Pengene skulle tages fra Public Service Puljen og en endnu ikke udbudt tv-kanal, som blev skrottet. Resultatet blev desværre, at vi alle sammen fik en julegave, ingen havde ønsket sig. Uden byttemærke på.

Til gengæld lider kulturinstitutionerne stadig under omprioriteringsbidraget og en fungerende kulturminister, som vil have os alle til at løbe lidt stærkere, men ikke siger noget om, hvor vi skal løbe hen. Imens sidder den socialdemokrat, der nok forstår sig bedst på kunst og kultur, i Fiskeriministeriet og har købt fire elefanter og en kamel, der hedder Ali. Det bliver en herresjov julefrokost derovre.

Nå, men lad os snakke om noget mere muntert: Dagpenge. What? tænker I måske. Men jeg har haft besøg af direktøren for vores a-kasse (FTF-a) for at drøfte vores fælles udfordringer, og han præsenterede mig for de seneste arbejdsløshedstal. Og de var opløftende!

I september måned var 371 skuespillere igennem FTFa. Af dem havde de 206 været arbejdsløse i mindre end tre måneder. Og selvom hver arbejdsløs er én for meget, så er det faktisk ikke så mange ud af ca. 2200 aktive medlemmer. Tallet er både mindre, end jeg havde frygtet, og meget mindre end folks fordomme tilsiger.

Hvor tit har vi ikke hørt kommentarer som: Er der ikke meget arbejdsløshed? Kan I leve af det? Uddanner vi ikke for mange? Men svaret må være: NEJ! Og det er en dejlig julegave at få.

Tallene dækker selvfølgelig også over, at de fleste af os har en kludetæppeøkonomi. At mange af os er afhængige af en forsikring, når vi som freelancere er mellem jobs. Selv når det går godt, betyder et arbejdsliv med op til 15 forskellige arbejdsgivere på et år, at der nemt kan blive brug for lidt lapning i form af dagpenge.

Nogle medlemmer har mulighed for selv at fylde hullerne ud med rettighedspenge fra Filmex, men for dem, der ikke er så privilegerede, er det fantastisk, at vi har et dagpengesystem, som kan hjælpe, når vi er på røven. Vi ligger ikke systemet til last, og vi skal ikke skamme os over at bruge den forsikring, vi selv betaler ind til i FTFa.

Vi bidrager, og vi en vigtig del af samfundet. Også selv om en del politikere godt kan lide at sige, at alt andet er vigtigere og at vi kulturarbejdere ikke hele tiden skal bede om flere penge. Begge dele er nemlig forkerte. Kunst og kultur er en vigtig del af de fleste menneskers hverdag, og vi beder ikke om flere penge. Vi vil bare ikke have, at kulturinstitutionerne mister flere. Og det er ganske enkelt det, vi i forbundet prøver at få på plads i hovederne på alle dem, som netop nu sidder og forhandler finanslov for 2020.

Og apropos penge og prioriteringer. Hvem mener seriøst, at en hovsa-radio til 280 millioner kroner er det, Danmark har mest brug for? Radio Loud er bare ét eksempel på, hvor meget vi trænger til omtanke og retning i forhold til de samfundsinvesteringer, vi gør i kunst og kultur. Men lige nu mangler vi desværre en chef i Kulturministeriet.