Grænseoverskridende adfærd

Vi har de seneste år arbejdet tæt sammen med arbejdsgiverne i både teater- og filmbranchen, og vi har allerede igangsat en række initiativer.

Problemerne med grænseoverskridende adfærd er ikke afgrænset til vores branche – der er tale om et generelt problem. På vores område arbejder vi tæt sammen, og der er mange følelser på spil, men kunst og kreativitet kræver ikke en grænseoverskridende arbejdskultur. Som i andre brancher er det afgørende, at arbejdsmiljøet er trygt og sundt. Det er arbejdsgivernes ansvar, men vi skal alle være med til at løfte opgaven.

Vi har nu valid data, der viser, at grænseoverskridende handlinger og magtmisbrug rammer på tværs af køn, faggrupper, etnicitet og seksuel orientering. Derfor styrker vi indsatsen for at skabe en tryg og sund arbejdskultur, hvor kunsten og kreativiteten kan blomstre. Vi sætter ind med forebyggelse på alle niveauer, og vi styrker vores tilbud om hjælp. Vi er sikre på, at vi bliver klogere undervejs, så vi vil løbende forbedre indsatsen, og vi slipper det ikke igen.

Hvis du er medlem af Dansk Skuespillerforbund og har oplevet – eller er i tvivl om, om du har oplevet - grænseoverskridende adfærd, er du velkommen til at kontakte os på telefon 33 24 22 00 eller sende en mail. Vi er klar til at hjælpe dig, og vi involverer naturligvis ikke andre, medmindre vi har aftalt det med dig først.

Ny rapport

Grænseoverskridende adfærd
Diskrimination, chikane, uønsket seksuel opmærksomhed, vold og magtmisbrug i film-, tv- og scenekunstbranchen.

Faglig rapport fra Institut for Kommunikation og Kultur,
Aarhus Universitet.
Udafbejdet af Camilla Møhring Reestorff, 2020.

Læs rapporten her
og sammenfatning her