Agenter / castere

Både agenter og castere er samarbejdspartnere for en del af DSF’s medlemmer.

Derfor har vi udarbejdet et sæt retningslinjer for både god agent-skik og god caster-skik. Du kan her på siden læse mere om retningslinjerne.

Har du spørgsmål, så kontakt forbundet.

Retningslinjer for god agent-skik

Dansk Skuespillerforbund har udarbejdet et sæt retningslinjer for god agent-skik. Alle agenter har mulighed for at tilslutte sig retningslinjerne.

Fra retningslinjerne kan nævnes, at en agent, som har tilsluttet sig retningslinjerne, ikke må tage mere end 15 procent i agenthonorar af kunstnerens gage (for job i Danmark), agenten må aldrig caste, og agentkontrakten skal kunne opsiges med seks måneders varsel (dog er der mulighed for at aftale en bindingsperiode for det første år). En agentaftale skal altid være skriftlig, og en agent må aldrig indgå aftaler, der forringer den ansattes vilkår i forhold til forbundets gældende overenskomster.

Ved henvendelse til forbundet, kan du få at vide, hvilke agenter der har tilsluttet sig DSF's retningslinjer.

Retningslinjer for god caster-skik

Dansk Skuespillerforbund har udarbejdet et sæt retningslinjer for god caster-skik. De castere, der tilslutter sig retningslinjerne skal caste forbundets medlemmer i overensstemmelse med disse retningslinjer.

Fra retningslinjerne kan nævnes, at en caster er forpligtet til at kende indholdet af DSF’s overenskomster og kollegiale aftaler og kun caste forbundets medlemmer til opgaver, der kan leve op til vilkårene heri. Casteren må ikke optræde som agent eller bookingbureau for forbundets medlemmer og skal sikre, at medlemmet får så fyldestgørende information om castingen og jobbet som muligt.

Alle castere kan tilslutte sig retningslinjerne.

Følgende castere har tilsluttet sig DSF's retningslinjer

Casteriet
Djamila Casting