Pension og sundhed i PFA

Dansk Skuespillerforbund samarbejder med PFA. Derfor kan du som en del af din overenskomst eller dit ansættelsesforhold få en pensionsordning i PFA med opsparing til fremtiden og en række forsikringer, som dækker dig og dine nærmeste, hvis du bliver syg eller kommer til skade. Har du ikke en pensionsordning i dag, kan du som medlem i Dansk Skuespillerforbund bruge det frivillige medlemstilbud.

I PFA bliver du en del af et kundefælleskab på 1,3 mio. danskere. PFA’s størrelse og kundefælleskab gør, at de kan tilbyde dig en attraktiv pensionsopsparing og forsikringer til gode priser. Som kunde i PFA får du ligeledes del i det overskud, som selskabet skaber – det sker gennem det, de kalder PFA KundeKapital.

Til dig med overenskomst
Du har en attraktiv pensionsordning i PFA, hvor din arbejdsgiver indbetaler et bidrag af din løn til din pensionsopsparing. Udover din opsparing, der giver dig en økonomisk tryghed, har du også en række forsikringer, der dækker dig og din familie, hvis du bliver syg eller kommer til skade. Som standard har du bl.a. PFA Kritisk sygdom, PFA Liv og PFA Erhvervsevne. For at blive dækket af forsikringerne skal du udfylde og returnere en helbrederklæring, som PFA sender til dig kort efter første indbetaling.

Du kan under ”Dine forsikringer” på mitpfa.dk få overblik over dine forsikringer, tilpasse dækningerne og anmelde skader.

PFA har stor fokus på forebyggelse og trivsel. Det sker blandt andet ved at hjælpe arbejdsgivere med at skabe et godt miljø på arbejdspladsen og ved at sætte tidligt ind med hjælp, så mindre skader og sygdomme ikke fører til langvarige sygemeldinger.

Når din arbejdsgiver indbetaler, skal vedkommende notere overenskomstkode 03064 i lønsystemet, og denne kode peger på pensionsordningen i PFA.

Når du bliver kunde i PFA, vil de sende dig en mail, hvor de beder om nogle få oplysninger, som de skal bruge for at hjælpe dig med at komme godt i gang med din ordning. Jo flere oplysninger, PFA har, des bedre kan de hjælpe dig. Sørg derfor for, at de har dine kontaktoplysninger – du udfylder dem på mitpfa.dk.

Til dig uden overenskomst – Frivilligt medlemstilbud
Som selvstændig og medlem af Dansk Skuespillerforbund kan du også få pensionsordning i PFA. Minimumsindbetalingen er 12.000 kr. årligt. Udover at spare op i PFA har du også mulighed for at være forsikret, så du og dine nærmest er dækket, hvis der sker dig noget. Du kan få forsikringer med i ordningen mod en minimumsindbetaling på 24.000 kr. årligt. For at blive dækket af forsikringerne skal du udfylde og returnere en helbrederklæring, som PFA sender til dig kort efter første indbetaling. Vil du høre mere om oprettelsen, eller har du spørgsmål til det frivillige medlemstilbud, kan du ringe til PFA på 70 12 50 00.

Muligheder for tilpasning
Din ordning i PFA er fleksibel, så du kan tilpasse den til dine behov, uanset om du er ansat under overenskomst, eller du er selvstændig. For eksempel kan du ændre risikoprofil på din opsparing, indbetale ekstra, tilpasse standarddækningerne på dine forsikringer og medforsikre dine børn og partner. Du kan på mitpfa.dk altid få anbefalinger, som hjælper dig med at tilpasse dine dækninger, risiko og opsparingsniveau.

Tilvalg af PFA Helbredssikring
Som medlem af Dansk Skuespillerforbund har du også mulighed for at købe en PFA Helbredssikring til 100 kr. pr måned samt en ægtefælledækning til 1.320 årligt. Kontakt PFA på 70 12 50 00 for at høre mere og få oprettet forsikringen. Helbredssikringen dækker behandling hos fx fysioterapeut, kiropraktor eller psykolog og omfatter også online læge, så du hurtigt og nemt kan tale med en læge, hvis du bliver syg.

Har du flere?
Hvis du har flere pensionsordninger, kan det være en fordel for dig at samle dem i PFA. Det giver et bedre overblik, og du kan ofte spare penge, fordi der kun skal betales omkostninger til administration et sted. Du kan på mitpfa.dk give PFA tilladelse til trække oplysninger fra pensionsinfo.dk, så du kan se, hvad du har sparet op både i PFA og i andre selskaber. Herefter kan du samme sted på mitpfa.dk anmode om at få opsparingerne overført til PFA. Du er altid velkommen til at ringe til PFA på 70 12 50 00 for at hør mere.

Få det hele med
Som kunde i PFA har du ud over din pension adgang til en række fordele. Eksempelvis har du fortrinsret til PFA’s mange lejeboliger, du kan deltage på deres mange webinarer, kurser og arrangementer, og du kan få gode tryghedssikringer via PFA’s samarbejde med Lærerstandens Brandforsikring. Som kunde i PFA kan du også få dine børn, børnebørn eller forældre skrevet op til PFA’s kollegier, senior- og ældreboliger.

Klik her og læs mere om dine fordele i PFA.

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte PFA via Mit PFA eller på 70 12 50 00.

Pensionsrådgiver i PFA

Tina Møller Bachmann Nielsen
Tlf.: 39 17 53 37

Andreas Rasmussen
Tlf.: 39 17 60 08

Vil du vide mere?

PFA har samlet en række korte videoer om deres produkter formidlet på et par minutter.

Find vidoer og meget mere information her.