Lønåbenhed – et vigtigt skridt mod ligeløn

Lige løn har lange udsigter, hvis ikke du og dine kolleger taler om, hvad I tjener, men hvordan inviterer du til en lønsnak?

Af Kristine Høeg

Hvis der er én ting, som er blevet tydeligt med den store lønundersøgelse, så er det, at lønnen er mest ulige på de arbejdspladser, hvor de ansatte ikke taler sammen om deres løn- og arbejdsvilkår. Uligeløn trives i mørket. Så enkelt er det.
Jo mindre du ved om dine kollegers løn- og arbejdsvilkår, desto nemmere er det for en arbejdsgiver at trykke din løn – for eksempel ved at sige, at du får mere end de andre, eller at I alle får det samme.
Lønåbenhed i kollegagruppen er simpelthen med til at gøre det synligt, hvad en arbejdsgiver aflønner, og det kan give dig nogle ekstra kort at spille med – samtidig med det tvinger ledelsen til at have argumenter for den løn, de tilbyder.

Åbenhed om løn gør en forskel
Men når det er så positivt at dele sin løn med kollegerne, hvorfor er kulturen for det så ikke mere udbredt? En del kan skyldes myten om, at lønnen er hemmelig. Mange af skuespillerforbundets medlemmer bryder sig desuden heller ikke om at tale om deres løn eller betragter det ligefrem som en privatsag. Måske fordi vi betragter vores lønniveau som et tegn på, hvorvidt vi er attraktive og gode til vores job?
Fra forbundets side opfordrer vi altid til at dele jeres lønninger – fordi vi ved, at det gør en forskel i forhold til at skabe ligeløn mellem køn.

Sådan taler du med din kollega om løn

Det kan være svært at vide, hvordan du lige får gang i lønsnakken - så her får du en trin for trin-guide. Husk – det er kun jer selv I snyder, hvis ikke I taler om lønnen!

1. Vælg det rigtige sted
Hvis du ikke er sikker på, at din kollega har lyst til at dele sin løn, så vælg et roligt spot, hvor I behøver at bekymre jer om at blive overhørt. Snup en kop kaffe og hold stemningen afslappet.

2. Vær åben og lyttende
Gå ind i samtalen med nysgerrighed i stedet for at dømme. Forklar, at du gerne vil høre lidt om, hvordan din kollega ser på sin løn, og om hun eller han har overvejet, hvad I hver især tjener.

3. Del din egen holdning først
Giv, før du tager – og begynd med at dele dine egne tanker om løn. Du kan sige ‘jeg har tænkt over, om jeg er på rette vej med mit arbejdsliv og er nysgerrig efter at vide, hvordan min løn passer ind i branchestandarderne?’.

4. Inviter din kollega til at dele
Vær ærlig om, at du gerne vil høre din kollegas perspektiv. Stil åbne spørgsmål som ‘har du nogensinde tænkt over, hvordan din løn er sammenlignet med min og vores kollegers?’. Anerkend, at det ikke er alle, der har lyst til tale om deres løn. Hvis din kollega virker afvisende, så respekter det.

5. Vær løsningsorienteret
Det er også en god ide at føre samtalen i retning af mulige løsninger, så I ikke bare cirkler rundt i tal. Spørg ‘hvordan tror du, at vi sammen kan sikre en mere gennemsigtig lønpolitik?’. Og husk at sige tak til din kollega for at åbne op over for dig.

Læs hele temaet om den skæve løn

Så skævt står det faktisk til med ligelønnen blandt DSF's medlemmer
28,5 %. Så meget mindre tjener kvindelige DSF-medlemmer end deres mandlige kolleger. Og når vi taler om kvinder over 50 år, er forskellen hele 37 %. Det – og meget andet – bliver du klogere på her, hvor vi giver dig en indflyvning til den nye rapport.

Løgn, trusler, løntryk og forskelsbehandling: Vidnesbyrd fra forhandlingsbordet
“Jeg blev råbt ad og fik at vide, at jeg ikke måtte diskutere løn med de andre. Heldigvis bakkede mændene mig op og krævede, at vi fik det samme. Så gik det helt bananas, og vi blev truet og fik igen at vide, at vi ikke måtte tale om ansættelsesvilkårene.”

Digitale fællesskaber giver et boost til lønforhandlingen
Hvis der ikke er en overenskomst at læne sig op ad, og du ikke kender dine kolleger endnu, er det svært at finde ud af, hvilken løn, du skal have. Ud af den skæve situation er vokset en ide om at samle sig i digitale forhandlingsfællesskaber på forhånd – og det virker.

Sådan får du mere ud af lønforhandlingen
Stik imod fordommene viser nye tal, at kvinder generelt forhandler lønnen oftere end mænd – men at de stadig ikke får så meget ud af det, som mændene gør. Hvordan kan det være? Og hvad kan du gøre ved det? Det bliver du klogere på her.

Lønåbenhed – et vigtigt skridt mod ligeløn
Uligeløn trives i mørket. Så enkelt er det. Derfor har ligeløn lange udsigter, hvis ikke du og dine kolleger taler om, hvad I tjener, men hvordan inviterer du til en lønsnak? Her får du helt konkrete råd til at komme i gang.

Brug for hjælp til at begynde lønsnakken? Tjek vores ‘samtalestartere’!

Vi har samlet en flok snedige samtalestartere, når du gerne vil tale om løn med dine kolleger:

Tjek dem ud lige her!