Kan du ikke læse denne HTML mail?  Klik her

Alle taler om det – vi gør noget ved det!

Til kamp mod grænseoverskridende adfærd

Film-, tv- og scenekunstbranchen har vist sig at have store problemer med grænseoverskridende adfærd, men vi vil ikke nøjes med at tale om det – vi vil gøre noget ved det. Og at gøre op med fortiden er bl.a. at sikre, at fremtiden bliver anderledes. Derfor lancerer vi nu en kampagne mod grænseoverskridende adfærd i vores branche.

I dag er vi 13 organisationer og  samarbejdspartnere i film-, tv- og scenekunstbranchen, der kickstarter en kampagne – et første skridt i en vigtig og nødvendig indsats imod grænseoverskridende adfærd i vores branche. Og jeg er megastolt!

For det er en enig branche, der har arbejdet målrettet på at komme med en indsats på området – mig bekendt er det ikke set før i Danmark. Og det er nødvendigt! For selv om problemerne er blevet belyst fra mange vinkler, og rigtigt mange arbejdspladser har fokus på udfordringerne, er der stor enighed om, at der skal en markant og koordineret indsats til for at skabe en reel forandring.

Så nu trækker vi en streg i sandet!
2022 skal ikke kun være året, hvor vi snakker om krænkelser og grænseoverskridende adfærd – det skal være året, hvor vi handler på det:

• Vi skal alle kunne gå på arbejde med ro i maven!
  • Vi skal alle tage ansvar for at skabe en sund arbejdsplads!
  • Vi skal have en tryg og værdig arbejdskultur i hele film-, tv- og scenekunstbranchen!
Allerede for to år siden var vi flere organisationer inden for film, tv og scenekunst, der gik sammen om en indsats mod grænseoverskridende adfærd. Vi satte gang i en stor undersøgelse, der afdækkede store problemer i vores branche og beviste, at der ikke er tale om enkeltstående problemer eller personer, men at der er behov for et bredt opgør med usunde arbejdsmiljøer, der på alt for mange arbejdspladser ofte leder til, at nogle overskrider deres kollegers grænser.

Vil du læse undersøgelsens resultater? Hent rapporten her.

Derfor er vi 13 organisationer på tværs af film-, tv- og scenekunsten, der nu lancerer et fælles initiativ, Stregen i sandet. Vi ønsker nemlig at trække en streg i sandet over for grænseoverskridende adfærd og krænkelser i vores branche. Kampagnen har ambassadører med fra alle hjørner af de deltagende brancher, og det varmer det gamle formandshjerte, at vi har kunnet finde sammen om dette vigtige budskab!

Kampagnen bliver kickstartet af vores superfede film, som du kan se her.

HVAD KAN DU GØRE?
Reel forandring er vi nødt til at skabe i fællesskab! Derfor består kampagnen også af en grundig og konkret Handleguide med brugbare værktøjer til, hvordan du griber ind mod grænseoverskridende adfærd, hvis du oplever det.

Tjek handleguiden lige
her.

Vi siger:
GRIB IND: Forsøg roligt at afbryde situationen uden at skærpe konflikten.
HENT HJÆLP: Hvis du ikke selv kan gribe ind, så bed om hjælp hos nogle, som kan.
FØLG OP: Fortæl de involverede, hvordan du oplevede situationen.

Du kommer til at støde på Stregen i sandet på alle vores platforme i den kommende tid, og hvis du har lyst til at dele nogle af opslagene eller fortælle mig, hvordan I bruger materialet på jeres arbejdsplads, så vil jeg blive helt vildt lykkelig.

Lad os sammen gøre op med en usund fortid – ved at skabe en sund arbejdsplads nu og i fremtiden!

Alt godt,
Benjamin

Dansk Skuespillerforbund – Tagensvej 85, DK-2200 København N – Tlf.: 33 24 22 00 – dsf@skuespillerforbundet.dk
Hvis du ikke længere ønsker at modtage dette nyhedsbrev, kan du afmelde det her.  Du har også mulighed for at redigere din tilmelding.