Pas på dine fødder

Fødderne bliver tit overset, når det gælder pleje af krop og sind. Men det er helt forkert, for de er – i bogstavelig forstand – fundamentet for et godt og langt liv på scenen.

Af Louise Kidde Sauntved

Skuespiller Pernille Sørensen har tilbragt en efterhånden lang scenekarriere på primært høje hæle. Det har haft konsekvenser for hendes fødder. Derfor vil hun gerne opfordre alle, især yngre kolleger, til at huske kroppens fysiske fundament – dem der holder os gående og stående, men som vi ofte også har det med at glemme. Lige indtil de gør så ondt, at du ikke kan lade være med at tænke på dem hele tiden. Og så er det ofte for sent: 

“Fødder er vigtige. Jeg ved ikke, hvorfor vi snakker så lidt om dem,” spørger Pernille Sørensen. 

“De er vores jordforbindelse. Men der er også rigtigt meget karakterarbejde i fødderne. Faktisk starter mange af os med at få de sko, karakteren har på, når de skal bygge en karakter op. For at vi kan mærke, hvordan vedkommende går. Hvad det er for et afsæt, vi har i den fysiske gestalt. Fødderne er det, der bærer os hele livet, og vi opdager først, hvor vigtige de er, når de ikke længere fungerer.” 

Selv var Pernille Sørensen for flere år siden igennem en fodoperation på grund af slidgigt i fodleddet. Noget der rammer rigtigt mange, særligt kvinder, der har været vant til at stå meget op. Ikke mindst med hæle på. 

“Jeg har danset og hoppet og spillet på høje hæle stort set hele min karriere, indtil jeg pludselig kunne mærke, at det kunne jeg ikke mere. Og det er faktisk et problem, når fødderne ikke fungerer. Da jeg blev opereret, blev jeg bange for, at min fod ikke kunne blive god igen. For hvis du ikke kan gå på dine fødder eller stå på dem i lang tid, kan du jo ikke arbejde som skuespiller. I hvert fald ikke i de gængse rollefag, som jeg har arbejdet med meget af mit liv.” 

Forebyggelse er vejen frem 

Derfor skal du heller ikke være bange for at stille krav til dine arbejdssko og måske selv investere lidt i dem, mener Pernille Sørensen: 

“Sko er jo et arbejdsredskab, og der er ofte et vist krav til, hvilke sko, du skal have på. Og for skuespillerinder er det ofte sko med høje hæle – med det argument at du får lange flotte ben og en flot holdning. Og hvis du så begynder at stille krav til, hvad du vil have på, så kan du godt nogle gange blive betragtet som lidt besværlig. Men det er vigtigt at insistere på at have gode sko. Helst rigtige dansesko, der kan blive tilpasset din fod i både højden og bredden,” forklarer Pernille Sørensen, der tit har oplevet, at de sko, hun får udleveret, er enten for billige eller måske ligefrem brugt af andre. 

Nogle gange fordi der ikke er budget til andet. Men måske også, fordi ingen for alvor har tænkt på, at det er en dårlig ide. 

“Jeg ville ønske jeg havde vidst noget mere om forebyggelse, da jeg var yngre. At du ikke skal have høje hæle på for lang tid ad gangen. Og hvis du har det, skal du sørge for, at de er gode. Sørg for at træne dine fødder, ligesom du gør med resten af kadaveret. Få plejet dine fødder. Det drejer sig ikke kun om neglelak påtæerne, men om at have en sund fod hvor du forebygger ligtorne, nedgroede negle eller skæve alt muligt. Få massage og få løsnet de spændinger, der har det med at samle sig i kroppens ekstremiteter – hænder og fødder. Det er en god investering.”

Læs hele temaet: Hav værktøjet i orden

Som skuespiller eller sanger er du dit eget værktøj, og du skal holde det ved lige, så det fungerer optimalt. Uanset om det gælder stemmen, der skal nå ud til bagerste række, fødderne der skal bære dig igennem forestillingen, eller dine indre processer, der får rollen til at gnistre og bevæge.

Kunsten at skabe en katedral
Mange medlemmer af Dansk Skuespillerforbund har mødt Naja Månsson, der arbejder med stemmen og dermed også med at udvikle en kropslig refleksion.

Pas godt på dine fødder
Når man plejer kroppen som det vigtigste værktøj for en scenekunstner, er det i den forbindelse også vigtigt at huske fødderne – og fodtøjet. De to ting bliver for ofte glemt.

Vedligehold dit instrument som skuespiller
Maibritt Saerens plæderer for, at skuespilleren i de frie perioder, der opstår, laver sit eget laboratorie og inde i det sørger for at blive bedre til at sætte det fysiske og det mentale fri.