Flere kunstnere i DR

Af Katja Holm, formand for Dansk Skuespillerforbund. Debatindlæg i Berlingske Tidende 17. januar 2014

Forhandlingerne om et nyt medieforlig går i gang nu. Der skal tænkes tanker om Danmarks Radios muligheder og forpligtelser i de kommende år. Og det kunne måske være et passende tidspunkt for landets eneste public service-kanal at gøre op med tv-stationernes trættende fokus på amatører i kunsten. Hvorfor er det ikke mennesker, der rent faktisk kan synge, vi ser på tv. Eller danse eller bage, for den sags skyld. Med så utrolig mange dygtige kunstnere inden for alle genrer, er det ærgerligt, at så meget sendetid bruges på dem, der må betegnes som amatører inden for det, de laver på tv.

DR blev i medieforliget fra 2012 forpligtet til at vise mere scenekunst fra det Kongelige Teater, og det var et skridt i den rigtige retning. Som public service-station bør det være en eksplicit pligt at medvirke til at udbrede blandt andet nationalscenens kunst, så hele befolkningen kan få glæde af det. Min opfordring til politikerne forud for medieforhandlingerne er, at vi skal have mere af den slags, fordi det er med til at øge mængden af professionel kunst og kultur i DR.

Det samme gælder helt indlysende tv-fiktionen, som jo mere end noget andet i øjeblikket markedsfører Danmark over hele verden. Så dygtige har skuespillere, instruktører, forfattere, klippere osv. været, at der er skabt et helt nyt filmbegreb: Nordic Noir. Den investering, som DR på skatteydernes vegne foretager i sine store tv-serier giver ud over stor kunst, som underholder hele Danmark, også en kæmpe reklameværdi for nationen, der fx også kommer dansk erhvervsliv til gode.

Sjovt nok er der aldrig dukket et underholdningsprogram op, hvor glade amatører – eller professionelle inden for andre områder – skal forsøge sig udi skuespilkunst. Det gider vi nemlig ikke se på, fordi vi er vant til at se de allerdygtigste professionelle på skærmen i den bedste sendetid. Gid det var sådan på alle kunstområder.

Min opfordring til politikerne og DR: Fokusér på de professionelle og giv kunsten og kulturen en stærk DR-platform. Det vil klæde public service-stationen.