Kulturaktører: De kommende public service-besparelser skal standses

Af Jørgen Ramskov direktør i Producentforeningen, Benjamin Boe Rasmussen formand i Dansk Skuespillerforbund, Nikolaj Scherfig formand i Danske Dramatikere og Christina Rosendahl formand i Danske Filminstruktører. Debatindlæg i Altinget.dk 15. juni 2020

Coronapandemien har sat det meste af verden på pause. Men der er et sted, hvor pauseknappen ikke er blevet holdt nede, og det er foran tv-skærmene i danskernes hjem. Det er mange år siden, at tv har samlet så mange mennesker – unge som gamle – og i så mange timer som under coronakrisen.

Vi har fået mere tid til os selv – og dermed til tv-skærmen – men det er ikke hele forklaringen. Vi har sunget sammen om fredagene, set stærke dokumentarer, der har udvidet vores horisonter, grinet og grædt til fantastiske dramaer og nydt godt af en masse inspirerende indhold. Og vi har været samlet om daglige pressemøder, som var hverdagskost i måneder.

Indhold fra DR, TV 2 og TV 2 Regionerne har vist, hvor betydningsfuldt og væsentligt public service-indhold er som vores fælles samlingspunkt og som støtte for vores samfund og demokrati. Skulle der laves en ny medieaftale i morgen, er vi overbevist om, at den vil se noget anderledes ud end den aftale, der blev indgået af den daværende regering for kun ét år siden. Opbakningen til public service har ikke været større i nyere tid end nu.

Regeringen mangler at handle
Op til valget var både Socialdemokratiet og dem, der siden blev støttepartier enige om, at det ikke kunne gå hurtigt nok med at få lavet en ny medieaftale. Blandt andet fordi public service i form af DR som konsekvens af det seneste medieforlig måtte lukke flere kanaler og skære kraftigt ned for at kunne efterleve besparelser på op mod 20 procent. Der blev ganske enkelt i massiv grad fjernet penge fra public service og dansk kerneindhold.

En ny kulturminister er kommet til, men medieaftalen er der endnu ikke sket noget med. Regeringens støttepartier har meldt klart ud: Drop de sidste besparelser på public service i DR på 255 millioner kroner – ellers kan partierne ikke bakke op om en ny aftale.

Joy Mogensen har i en kronik i JP tilbage i januar gjort sig til talsmand for, at hun ikke ønsker at være ”tilbagerulningsminister” og taler mest af alt om en øget digitalisering af medierne og en trussel fra de store kommercielle spillere.

De kulturelle hjul skal i gang igen
Vi er enige i trusselsbilledet, men netop derfor er det afgørende, at der bliver ændret ved beslutningen om at beskære DR. DR har i sin strategi frem mod 2025 lagt til grund, at der ikke skal spares yderligere på public service – ud over den massive besparelse på 420 millioner kroner, der allerede er truffet beslutning om. Det har man selvfølgelig gjort i tillid til, at regeringen og støttepartierne vil stå ved det, de blev valgt på.

Men det forudsætter, at forhandlingerne om en ny aftale snart kommer i gang. Hvis regeringen trækker forhandlingerne længe nok, vil DR være nødsaget til at realisere yderligere besparelser på public service. Vi har selvfølgelig fuld forståelse for, at coronakrisen har sat meget på pause, men nu skal vi have de kulturelle hjul i gang igen.

Vi har brug for stærke public service-tv-stationer og det gælder både TV 2, TV 2 Regionerne og DR, som kan understøtte demokrati, kultur og fællesskab. Men det kræver politisk handling at få tingene til at ske.

Kære Joy Mogensen, kom nu i gang med de medieforligsforhandlinger, så vi kan være sammen om det væsentligste.