Godt det samme!

Leder i magasinet Sceneliv marts 2012
Katja Holm

En af mine mest slidte bøger er Benny Andersens samlede digte. Jeg bruger de digte i mange sammenhænge, fordi de ofte rammer mig, rammer noget ind, eller rammer plet.
Et af digtene benyttede jeg mig af ved nogle af mine venners bryllup. Det hedder ”Ansigtet ved Ansigtet”. Det handler naturligvis om kærlighed. Men den handler også om bevarelsen af det blivende og troen på det altid-eksisterende uanset forandring. Nogle udvalgte linjer:

Der er meget jeg kan forestille mig anderledes
En anderledes sommer i Danmark
Anderledes priser på bøger og øl
En anderledes regering
Måske rødhåret (…)
Alt kan jeg forestille mig anderledes
Eller om ikke ligefrem alt
Så kan jeg dog forestille mig
At jeg kan forestille mig alt anderledes
Alt
Undtagen dit ansigt (…)
Måske nok lidt tykkere eller tyndere
Men ikke dine øjne i et andet ansigt (…)
Men ikke det ved dit ansigt
Som gør at det er dit ansigt (…)
Ansigtet ved dit ansigt (…)
Det er det forfærdelige ved det
Godt det samme!

Dansk Skuespillerforbund forandres lige om lidt. I hvert fald ansigtet, som Benny Andersen skriver om. I juni flytter vi fra Sankt Knuds Vej til Tagensvej på Nørrebro. Til større, lysere lokaler. Ganske vist i en anden bydel – en bydel under forandring – men samtidig et sted, hvor der er plads, og hvor vi kommer til at bo side om side med andre kreative erhverv.

Målet har været at finde et sted, som ligger i København, og som alle kan komme hurtigt til med cykel eller bus. Vi ønsker fortsat et hus, hvor man som medlem har lyst til at komme forbi – og ind. Måske for at aflevere en kontrakt, tage et kursus, deltage i en masterclass, blot for at læse dagens avis, benytte en computer eller bare være...

Og der bliver masser af grunde til at lægge vejen forbi DSF efter sommerferien. Vi sætter vores nye store efteruddannelsesindsats i gang, så huset vil summe af daglige aktiviteter. Der bliver flere og bedre prøvefaciliteter – både små og store. Og i det hele taget er det vores ambition, at forbundshuset med de nye og bedre lokaler kan blive et endnu mere konkret samlingspunkt for medlemmerne. Og ikke kun fagligt, der bliver også plads til sociale netværk og samlinger. Dertil kommer, at der i det nye hus bliver bedre lokaler for medarbejderne.

Det kan selvfølgelig være forbundet med en vis frygt at forlade det velkendte, gamle hus og flytte over i noget, man ikke ved nøjagtig, hvordan bliver. Men det er jo blot rammer. Som vi talte om på sidste års generalforsamling: Uanset et ønske om at følge med tiden, og udvise rettidig omhu – og udvise forståelse for arbejdsgiveres krav og ønsker – er Dansk Skuespillerforbund fortsat fagforeningen for skuespillere, sangere og dansere. Den fagforening, der skal varetage sine medlemmers interesser, gøre deres værdi for samfundet synlig, og kæmpe for rettigheder, løn og arbejdsvilkår. Politisk uafhængig og som sin fornemmeste opgave at kæmpe for medlemmernes tarv.

Så når det så er sagt, kan jeg godt forestille mig meget anderledes. Jeg kan godt forestille mig Dansk Skuespillerforbund et anderledes sted med nye rammer for nye initiativer. Og det bliver hjertet og sjælen i forbundet ikke anderledes af. Godt det samme!