Blik for køn og etnisk diversitet

29. - 31. august
DSF Studio, Tagensvej 85, 2200 København N
12. august
Blik for køn og etnisk diversitetBlik for køn og etnisk diversitet

Efter- og videreuddannelsen tilbyder i samarbejde med Dorte Madsen en workshop om køn og diversitet. Dorte Madsen er sceneinstruktør, dramatiker og cand. mag. i teater, performance og kønsvidenskab.

Workshopforløb:

Foredrag

Køn, etnisk diversitet og konstruktion
    Male gaze (det patriarkalske blik)
    Inbetween gaze (postmodernistisk blik)

På gulvet
    Scener fra udvalgte stykker på gulv
    Open source/deltagerinstruktion ud fra de 5 herskerteknikker

Formål
Formålet med workshoppen er at afdække normative forestillinger om etnisk diversitet og kønsroller/kønsrollemønstre, som ubevidst og ureflekteret reproduceres i forlængelse af teaterhistoriens konventionelle empiri, og at implementere improvisationsteknikker med en praksis, der baner vej for en nye og bredere forståelser. Den overordnede forståelsesramme er derfor diversitet.

Metode
Devising: Facilitator placerer forhindringer i forløbet, således at scenekunstneren bliver bedre til at operere med et blik, der opererer in between samfundets normer, - også med de for blikket umiddelbart usynlige magtstrukturer, der kontinuerligt former normative forestillinger om kroppen.

Facilitator positionerer sig dermed som det neutrale punkt, hvorigennem scenekunstneren må passere for bedre at kunne artikulere sin egen performative stemme.

Ud over Dorte Madsen vil deltagerne også arbejde med instruktør og skuespiller Marthe Sofie Løkeland Eide (N) og skuespiller Marie-Lydie Nokouda.

Yderligere info om workshoppens design og teoretiske grundlag: læs mere her

CV:
Dorte Madsen
Marthe Sofie Løkeland Eide
Marie-Lydie Nokouda

Samarbejdspartner på workshoppen, Den Danske Scenekunstskole Efteruddannelsen. Tilmeld dig her