#MeToo: Åbent brev fra ministre

6. december 2017
PressefotoPressefoto

Ligestillingsminister Karen Ellemann og kulturminister Mette Bock har sammen skrevet et åbent brev til kulturbranchen. Her hilser ministrene det velkomment, at Dansk Skuespillerforbund og Producentforeningen har inviteret resten af aktørerne i film-, tv-, og teaterbranchen til møde om, hvordan man kan forhindre chikane, overgreb og mobning.

Det åbne brev i sin fulde længde:

"ÅBENT BREV til kulturbranchen fra ligestillingsminister Karen Ellemann og kulturminister Mette Bock:

Med #MeToo-bevægelsen har millioner af kvinder verden over delt historier om overgreb, krænkelser, sexisme og voldtægt. Det gælder også danske kvinder. Politiken har fx fremlagt en rundspørge blandt kvindelige skuespillere, hvor to ud af tre adspurgte siger, at de har oplevet seksuel chikane fra deres overordnede Oplevelser, som ikke kan bortforklares som uskyldig flirt, og hvor mange historier er meget voldsomme. Senest sætter 132 klassiske sangerinder med #visyngerud-manifestet også fokus på sexchikanen.

Som ligestillingsminister og som kulturminister er vi både overraskede og bekymrede over disse fortællinger om magtmisbrug og krænkende adfærd fra overordnede både i - og uden for kulturbranchen. Seksuel chikane er aldrig i orden, men det er ekstra slemt, når der er tale om et ansættelsesforhold, hvor lederne står med magten til at hyre og fyre. Derfor hilser vi velkommen, at Dansk Skuespillerforbund og Producentforeningen har inviteret resten af aktørerne i film-, tv-, og teaterbranchen til møde om, hvordan man kan forhindre chikane, overgreb og mobning.

Der er brug for, at de enkelte brancher tager problemet alvorligt og gør op med en tabubelagt kultur, hvor seksuel chikane sker.

Som ministre ser vi frem til at følge arbejdet i kulturbranchen, og vi vil gerne understøtte branchens initiativ ved efterfølgende at indkalde til et møde for at høre om jeres overvejelser og drøfte, hvordan vi eventuelt kan støtte op om arbejdet fremadrettet."