DSF’s jurister landede forlig: Nu kan Max Hansen tale om sin uberettigede afskedigelse

Da skuespiller Max Hansen blev afskediget fra ‘Revyperler’ få dage efter en anmelderrost premiere, var pressen på pletten med det samme – og det blev opfattet som tegn på en alvorlig hændelse. Sandheden er dog en anden. Og den har han nu fået mulighed for at tale om – efter at forbundets jurister forhandlede et forlig på plads.

Af Kristine Høeg

Ét er en fyring – noget helt andet er en bortvisning. Så da Max Hansen i sommer blev bortvist fra ‘Revyperler’ i Rødvig – blot tre dage efter premieren, der i øvrigt fik femstjernede anmeldelser – lugtede både pressen og branchen en regulær skandale.
“Jeg blev ringet op af både pressen og branchekolleger, der troede, at jeg havde gjort noget ulovligt. Det var meget, meget væmmeligt,” fortæller Max Hansen, der måtte afvise at tale med pressen om sagen.
Det var på det tidspunkt, Max Hansen ringede til Dansk Skuespillerforbunds jurister for at få hjælp og rådgivning.

Retorikken var ikke i orden
“Forud for bortvisningen har der har været nogle uoverensstemmelser mellem Max og en af de andre skuespillere på revyen, og det er resulteret i, at han sender en besked til kollegaen. Samtidig sender han beskeden som orientering til sin chef. Beskeden er meget hård i tonen – han kalder blandt andet vedkommende løgnagtig, og beskeden er absolut ikke i orden. Chefen beder Max om selv at rede trådene ud med kollegaen – hvilket Max gør,” forklarer advokat Kim Hansen, der er direktør i skuespillerforbundet, og som kørte sagen på vegne af Max Hansen
“Jeg ved godt, at det ikke var en rar sms, jeg havde sendt. Retorikken var hård. Min vrede opstod på grund af en illoyalitet over for både mig og vores revy, som vedkommende også tidligere havde medvirket i – uden problemer. Men jeg skulle ikke have sendt beskeden. Jeg skulle have trukket vejret og taget den ansigt til ansigt i stedet. Så da jeg blev bedt om at løse konflikten, ringede jeg i første omgang flere gange – uden held. Derefter sendte jeg en besked med en uforbeholden undskyldning til min kollega,” fortæller Max Hansen, som samtidig sendte beskeden til sin chef og revyens direktør, Tom Bang.
Men dagen efter blev han alligevel mødt af en øjeblikkelig bortvisning.

Det handlede om få lov til at fortælle sandheden
“Det er en ophævelse af ansættelsesforholdet fra dag til dag, og det betød, at Max nu stod uden løn for hverken sit instruktørjob, der reelt var afsluttet, eller de forestillinger, han havde og skulle have spillet. Vores vurdering var, at bortvisningen ikke var berettiget. Derfor gjorde vi krav på den fulde betaling. Til at begynde med afviste revyen at betale, og vi var klar til at gå videre med sagen til byretten,” forklarer Kim Hansen.
Forhandlingerne om et økonomisk forlig endte efter lidt tovtrækkeri på et ganske fornuftigt niveau, men der var til gengæld en masse diskussion frem og tilbage om fortrolighed.
For selv om Max selvfølgelig gerne ville have sin manglende løn, var der én ting, der var vigtigere end noget andet:
“Det var ikke pengene for mig! Det handlede om at få lov til at fortælle, hvorfor jeg blev fyret.”
“Det er helt normalt, at man i forbindelse med et forlig aftaler, at parterne ikke udtaler sig om baggrunden for bortvisningen, men det var svært for Max at acceptere. Som han sagde ‘der er ingen, der vil ansætte mig, for de tror, jeg er djævlen selv’. Til sidst blev vi enige med revyen om, at forliget ikke er underlagt fortrolighed,” fortæller Kim Hansen om det punkt, der gjorde forhandlingerne noget anderledes:

Forbundet gav mig håb
“Normalt er der ingen parter, der ønsker, at fyringsårsagen kommer frem, men her var det netop i vores medlems interesse, at årsagen kom frem – og det gjorde den her sag usædvanlig. Vi er del af en branche med stor mediebevågenhed, og det giver et ekstra element i mange af vores sager. Og kan nogle gange betyde, at vi må gå nogle andre veje i en forligsaftale,” forklarer Kim Hansen.
“Nu kan jeg tale frit – det er det allervigtigste. At jeg kan fortælle sandheden,” siger Max Hansen, der kraftigt opfordrer kollegerne til at henvende sig til forbundet, hvis de oplever en chef, der forsøger at omgå reglerne:
“Forløbet blev så meget lettere af, at forbundet repræsenterede mig. Jeg var mere eller mindre i chok og tænkte slet ikke rationelt. På det tidspunkt troede jeg, at min karriere var slut.  Så da Kim sagde, at forbundet ville køre sagen hele vejen, hvis jeg ønskede det gav det mig håb.”

Max Hansen øver lige nu på en rolle i et stykke skrevet i anledning af Rønne Theaters 200-års jubilæum.

Har du også brug for juridisk hjælp?

Der er ingen grund til at gå alene med det, hvis du oplever en uberettiget afskedigelse eller andre uordentlige ting i din ansættelse – forbundets jurister står klar til at lytte, rådgive og eventuelt repræsentere dig juridisk, hvis det bliver nødvendigt.

Her kan du finde den rette kontaktperson