Storm, mørke toner – og en håbefuld trodsreaktion

Vi er nødt til at tale om den stilstand, der er lige nu i dansk film og tv. Jeg har lige være til tv-festivalen This Series i Aarhus. Og selv om vi kunne fejre et fantastisk serieår med ‘Carmen Curlers’, ‘Huset’, ‘Dansegarderoben’, ‘Killjoy’, ‘Sommerdahlog mange, mange flere, var det gennemgående samtaleemne den krise, vores film- og tv-produktion er kastet ud i. Og snakken gik både på scenen og blandt kollegerne.

Af Benjamin Boe
Nyhedsmail 8. november 2023

For det er klart, at det gør ondt, når man er nødt til at hæve opsparingen, sælge sommerhuset, tage andet arbejde eller på anden måde vride sig selv rundt for at kunne drive livet videre. Vi hørte det for nylig hudløst ærligt i en podcast med Nicolas Bro, som fortalte om den impact, det har på hans og familiens liv. Og det gør enormt indtryk, når kolleger, producenter og agenter uden filter deler de udfordringer, branchens stormvejr betyder for dem.

Et stormvejr, der kulminerede foreløbigt med konkurserne hos Deluca Film og Bombay Copenhagen. Konkursen i Deluca Film betyder bl.a., at optagelserne af anden sæson af ‘Hvide Sande’ blev afbrudt. Vores jurister arbejder selvfølgelig på højtryk for at hjælpe de medlemmer, der er kommet i klemme, men heldigvis er de ansat som lønmodtagere og derfor sikret løn fra Lønmodtagernes Garantifond. I modsætning til mange af de filmarbejdere, der arbejder som selvstændige og fakturerer deres arbejde. De er ilde stedt under en konkurs.

En bevægelse væk fra drama
Ikke at det er nogen trøst, men de samme mørke toner lyder fra vores branchekolleger i England, Sverige, Norge og Finland. Nedgangen i produktion af drama rammer overalt. I Skandinavien skyldes det især, at Viaplay er røget i grøften. De stod for en stor del af den skandinaviske dramaproduktion, og derfor er det virkelig en alvorlig udvikling.

Og som om det ikke var alvorligt nok, ser fokus ud til at skifte fra drama til sport og nonscripted (fx reality og underholdningsprogrammer). En tendens, der giver public service-stationerne et kæmpe ansvar, som vi sammen med de andre skabere og producenter af dramaindhold har highlightet i en kronik i dagspressen for nylig. Og så arbejder vi naturligvis sammen med andre indholdskabere på at skabe politisk forståelse for, at vi skal have implementeret et medieforlig med et kulturbidrag, som vil være et stærkt værktøj til at kickstarte branchen.

Vil du læse kronikken, som Benjamin Boe nævner? Klik her (kræver abonnement)

Lidt længere ude i horisonten arbejder vi også på forskellige erhvervsfremmende tiltag a la dem, der findes andre steder i Europa, så vores branche kan få ensartede konkurrencevilkår på tværs af grænserne. Ikke fordi det er synd for os, der arbejder i branchen – men fordi dansk film og tv er en hjørnesten i dansk kultur og en stor del af det, der er med til at cementere den danske nationale identitet og selvforståelse i en verden, der bliver mere og mere global.

Hvad sker der i 2024?
Som I kan se, arbejder forbundet på alle flanker for, at der kommer gang i det hele igen, men hvis jeg indtil da skal anbefale noget konkret til jer, er det, at I skal sørge for at have jeres kontrakter i orden og få dem underskrevet, inden I begynder at arbejde. Hvis der er bare den mindste tvivl om noget, så ring og tal med vores jurister. Hellere en gang for meget end en gang for lidt!

For jeg vil ikke stikke jer blår i øjnene eller skabe en falsk tryghed – forudsigelserne for 2024 er ikke rigtigt gode. Der er mange ting i udvikling, men det skal både skrives og i pre-produktion. Heldigvis mærker jeg en forsigtig optimisme, og jeg er sikker på, at det vender igen. Og selv om Franz Beckerlee sagde ‘det går op og ned i showbizz’, tror jeg dog ikke, vi kommer op på guldalderniveauet igen, hvor der nærmest var krav om at fordoble optaget på Filmskolen.

Til gengæld oplever jeg også en ‘trodsreaktion’ blandt jer medlemmer. Vi har lige uddelt produktionsstøttemidler, og aldrig har vi fået så mange ansøgninger fra seje medlemmer, som tager hænderne op af lommen for at skabe noget nyt. Og kvaliteten af ansøgningerne var virkelig høj! Det gør mig glad og stolt – og det giver håb!