Linnea Voss

Jeg genopstiller til DFS's bestyrelse, hvor jeg har siddet i 6 år.
Vi er en lille branche, men skuespillerforbundet har altid stået stærkt takket være medlemmernes solidaritet i forhold til forbundets arbejde. Den styrke har sikret de arbejdsforhold, vi har i dag – uanset hvor og hvordan vi arbejder. Men vi har ikke fået noget gratis. Vi står på skuldrene af mennesker, der har kæmpet for os som respekteret faggruppe. Som har kæmpet for alle vores mange og forskellige overenskomster. Arbejdsmiljø og vilkår. Og som har kæmpet for hele vores rettighedssystem. Ting, som nu er selvfølgelige, og som vi alle nyder godt af den dag i dag. Sådan har det ikke altid været. Det skal vi huske. Ikke alle kampe har ikke kunnet kæmpes på samme tid.
Men nu er det tid til at se på den ulighed, der er mellem mænd og kvinder i denne branche. Både lønmæssigt og i forhold til antallet af roller – tænk bare på de manglende roller til voksne kvinder. Problematikken er lige så gammel, som da den første tragedie blev skrevet i antikkens Grækenland. Det har vi vidst lige så længe, og selv om debatten har været oppe at vende med års mellemrum, er der ikke blevet handlet. Det er tid til handling NU. Det er mit klare fokus, hvis jeg får en periode mere, og derfor jeg genopstiller til bestyrelsen.