Googles penge

Katja Holm, formand for Dansk Skuespillerforbund, Lars Werge, formand for Dansk Journalistforbund, Peter Thornvig, formand for Copydan Billeder. Debatindlæg i Jyllandsposten 11. september 2016

Google fylder meget i nyhederne. EU-Kommissionen undersøger Google for at agere i strid med konkurrencereglerne.

Google kritiseres for at bruge ophavsretligt beskyttet indhold uden at betale for det. Og danske nyhedsmedier fyrer medarbejdere, fordi de mister annoncekroner til Google (og Facebook). Vi må erkende, at vi er oppe imod en multinational mastodont, som udfordrer det samfund, vi kender. Der er ingen lette snuptagsløsninger. Men når løsninger skal overvejes, er der grund til at gøre sig to ting klart:

Google rider på ryggen af dem, der producerer indhold. Det sker via deres søgemaskine og via YouTube. Google skaber og investerer ikke selv i indhold, men tjener styrtende på mediernes nyhedsindhold og på kulturprodukter som musik og film, som andre har skabt.

Ligesom Facebook trækker Google indtægter fra europæiske indholdsproducenter til amerikanske internetfirmaer.

Hvis vi vil fremme europæiske kulturprodukter og medier, er det ikke klogt at gå Googles politiske ærinde. Det bør danske politikere have i tankerne, når der diskuteres ophavsret, mediepolitik osv. i Bruxelles og København.