2020 står for døren

Leder i magasinet Sceneliv #8 2019
Benjamin Boe Rasmussen

Kære venner

Jeg kan huske for mange år siden, da politikerne begyndte at snakke om 2020-planer. Nu er det 2030-planer, der bliver snakket om. Men grundlæggende er man vel bare altid i gang med nye planer. Sådan føles det i hvert fald her på Tagensvej, hvor vi kigger mod 2020.

2019 slutter egentlig rimelig fornuftigt. Vi har fået en rigtig god finanslov, hvor det forhadte omprioriteringsbidrag blev fjernet. Det er også en finanslov, som gør noget godt for de nedslidte, klimaet og uddannelserne. Og det giver mig håb for fremtiden. For fremtiden skal nok komme – men det skal helst være en tid, hvor der er plads til os som mennesker.

I 2019 fik vi også forhandlet en verdensklasse overenskomst med DR. Det var et kerneeksempel på, hvad en overenskomst handler om. At gøre det bedst mulige – både for sig selv og de parter, man sidder over for. DR har nu mulighed for at gøre sig gældende i det internationale produktionsmiljø, og vi har fået fremtidssikret vores rettighedssystem.

Aftalen er en trædesten for os, når vi skal forhandle med både internationale og nationale streamingtjenester, så vi kan holde hånd i hanke med overgangen fra flow-tv. Så endnu en tak til DR og forhandlerne på begge sider af bordet for ikke bare at kigge ud af kældervinduerne, men også op og ud i verden.

Det var også en historisk aftale, fordi den blev til i samarbejde med dramatikerne og instruktørerne. Det fik vores venner i den amerikanske fagforening SAG-AFTRA, med 160.000 medlemmer, til at tabe kæben. Og det beviser, at den danske model er en international frontløber.

Men hvad så med 2020? Får jeg mon anledning til at tænde den cubanske cigar, der ligger på mit bord? Ja, der er i hvert fald flere store ting i vente:

Medieforliget skal genåbnes, og i det er der mange ting at kæmpe for sammen med producenterne, DR og andre parter, som vi normalt ikke deler interesser med. Det handler om Public Service Puljen, de store tech-giganter og streamingtjenesterne. Og i den forbindelse skal vi også netværke en hel del i forhold til implementeringen af EU’s copyright-direktiv i dansk lov.

EU-direktivet var jo en af de helt store sejre for kunstnere i 2019, men hvis det ikke skal ende som en pyrrhussejr, skal vi op på dupperne. Google og de andre store tech-drenge i klassen har nemlig hyret de største danske konsulentfirmaer til at varetage deres interesser. Så vi skal på med cykelhjelmen og ind på Christiansborg igen.

Vi skal også forhandle en ny overenskomst med Dansk Teater og det, vi tidligere kaldte TIO-teatrene. Jeg håber virkelig, at vi igen kan hæve udsynet hele vejen rundt om bordet og lave en aftale, som alle kan se sig selv i. Også selv om det er svært, fordi teatrene er så forskellige. Det er lidt som at kigge ned i en fuglerede med strudse- og vagtelæg og skulle bygge en æggebakke. Men vi skylder både dem og vores medlemmer at skabe nogle rammer, som giver ro – og måske behov for lidt færre dispensationer.

Sidst, men ikke mindst afventer vi resultatet af undersøgelsen om det psykiske arbejdsmiljø i branchen. Mere end 50 procent af de adspurgte har svaret. Det giver en stor svarprocent, som gør undersøgelsen totalt valid. Så nu er det bare at vente på, at Aarhus Universitet og analysen af tallene.

Vi er klar til det hele – både i bestyrelsen og på Tagensvej.

Jeg ønsker jer alle en god jul og ikke mindst et forrygende 2020!