Netflix og de danske forbund indgår rettighedsaftale for danske spillefilm

Netflix og de syv danske forbund har indgået en rettighedsaftale for film i Danmark. Netflix og forbundene indgik i november sidste år en aftale for danske dramaserier og styrker dermed det videre samarbejde gennem den nye filmaftale, der dækker over egne og licenserede originale produktioner. Ligesom aftalen for dramaserier omfatter filmaftalen også en garanteret, indledende rettighedsbetaling ved lancering på Netflix-tjenesten efterfulgt af yderligere vederlag baseret på filmens succes.

"Vi er glade for at kunne præsentere en ny rettighedsaftale med Netflix, som sikrer vederlag i forbindelse med spillefilm – efter samme princip som med serier. Det afspejler, at Netflix fortsat er interesseret i originalt dansk indhold. Vi har været igennem en konstruktiv forhandlingsproces, og vi ser frem til at bygge videre på vores relation og fortsætte samarbejdet med Netflix om at udvikle vores aftaler i fremtiden,” siger Kasper Halkier, administrerende direktør for Create Denmark.

“Vi er kommet langt, og det glæder os, at vi nu har en aftale for spillefilm på plads med de danske forbund. Vi har været fast besluttet på at finde en fælles vej for at sikre en rimelig og proportionel aftale for den danske kreative branche, således at vi kan fortsætte med at udvikle fantastisk indhold sammen med vores kreative samarbejdspartnere i Danmark," siger Rachel C. Schumacher, Senior Counsel, International Labour Relations, Netflix.

I dag investerer Netflix i både film, serier og talentudvikling i Danmark, og det ønsker man at fortsætte med. Tidligere i år lancerede Netflix Copenhagen Cowboy, Sygeplejersken og senest den danske spillefilm A Beautiful Life. Fonden Filmtalent og Netflix annoncerede for nylig den tredje udgave af 'Serieskolen' – en fælles indsats for at støtte og udvikle unge talenter i Danmark. Senere på året lancerer Netflix desuden Ehrengard – Forførelsens Kunst, en spillefilm baseret på Karen Blixens bog, instrueret af Bille August og med scenografi og kostumer af Hendes Majestæt Dronning Margrethe ll.

Aftalen er godkendt af forbundene og Producentforeningen og er trådt i kraft.
Aftalen løber frem til juni 2025.