Kan du ikke læse denne HTML mail?  Klik her

Kulturpris til Benny Andersen

Fotos: Diana Axelsen
Dansk Skuespillerforbunds Kulturpris blev søndag den 13. maj 2012 tildelt forfatteren Benny Andersen. Prisen er på 30.000 kr. og uddeles hvert år til en person uden for forbundets egen kreds, der har sat kunst og kultur på dagsordenen.

I motiveringen sagde formand for Dansk Skuespillerforbund Katja Holm blandt andet om Benny Andersen:

”Lige siden han debuterede, har han favnet os alle med sin helt specielle tone. Han har skabt nye sproglige begreber og har altid haft en vidunderlig anarkistisk og også selvironisk tilgang til den fine poesi. Han har fået os alle til at se os selv i et andet lys, fordi han kan få os til at le af og med os selv. Fordi hans kunst rummer noget ”andet og mere end” – en ubegribelighed. Med sit virke formår han at opdrage kærligt men bestemt - og give kunsten en plads i samfundet.”

Den 82-årige forfatter nærmest dansede ind i den fyldte sal for at modtage prisen.

”Jeg har jo fået andre priser,” sagde Benny Andersen med et glimt i øjet. ”Men denne her er noget helt særligt,” sagde han i sin takketale.

Kulturprisen på 30.000 kr. uddeles af Dansk Skuespillerforbunds bestyrelse.

Se billeder fra generalforsamlingen

Da Dansk Skuespillerforbund holdt generalforsamling søndag den 13. maj blev Katja Holm af en klappende og piftende forsamling genvalgt som formand og sendt videre til tre år mere i formandsstolen.

Generalforsamlingen godkendte formandens beretning, regnskaber og de fremsatte forslag.

Du kan læse mere om, hvad der skete på generalforsamlingen i næste nummer af Sceneliv, der udkommer 6. juni. Et fyldigt referat bliver tilgængeligt på hjemmesiden snarest muligt.

Men du kan allerede nu se billeder fra dagen her

Den nye bestyrelse

Der var også valg til bestyrelsen, og DSF’s bestyrelse ser nu således ud:

Katja Holm (formand)
Jesper Asholt
Kristine M. Brendstrup
Dorthe Hansen Carlsen
Julie Carlsen
Mette Frank
Elisabeth Halling
Ole Jacobsen
Henrik Jandorf
Sofia Karlsson
Thomas Magnussen
Mette Marckmann
Maj-Britt Mathiesen
Ulla Ricklander
Marie Louise B. Wille
Jacob Stage (suppleant)
Trine Runge (suppleant)

Kontingent til DSF
Generalforsamlingen vedtog, at lade kontingentet til forbundet stige med 3 procent, hvilket svarer nogenlunde til løn- og prisreguleringen. Dermed er det månedlige kontingent:

A-medlemmer: 512 kr. (en stigning på 16 kr.)
B-medlemmer: 384 kr. (en stigning på 12 kr.)
Passsive og elever: 128 kr. (en stigning på 4 kr.)

Generalforsamlingen vedtog endvidere at klargøre reglerne for kontingentet for de DSF-medlemmer, der i kortere eller længere tid bliver passive medlemmer, fordi de er teaterchefer. De skal fremover betale samme kontingent som B-medlemmerne. I dag betaler de det laveste kontingent, ligesom eleverne og de passive medlemmer, der ikke er aktive i branchen.

Ændringen er begrundet i, at teatercheferne ofte også af og til har lønmodtagerjob, hvor de står på scenen eller indspiller film og tv. I disse situationer får de rådgivning og service i forbundet som A-medlemmerne. Det eneste, teaterledere ikke kan, er at stemme ved generalforsamlingen og dermed få indflydelse på overenskomster og aftaler.

Generalforsamlingens beslutning skal konfirmeres ved en ekstraordinær generalforsamling, der finder sted på søndag den 20. maj i forbundets lokaler. Læs mere om det her

Aarhus Teater søger teaterdirektør

Aarhus Teater søger ny teaterdirektør med ansættelse fra 1. april 2013 eller efter aftale.

Ansøgningsfrist er 12. juni 2012.

Læs jobannoncen på teatrets hjemmeside

Sekretariatet holder lukket
DSF’s sekretariat holder lukket den 18. maj.

Dansk Skuespillerforbund – Tagensvej 85, DK-2200 København N – Tlf.: 33 24 22 00 – dsf@skuespillerforbundet.dk
Hvis du ikke længere ønsker at modtage dette nyhedsbrev, kan du afmelde det her.  Du har også mulighed for at redigere din tilmelding.