DSF Studio - Efteruddannelseskurser for professionelle skuespillere, dansere, sangere og musicalperformere.

På vores kurser kan du møde nogle af de bedste danske og internationale undervisere. Vi tilstræber at tiltrække kapaciteter både inden for de mere traditionelle discipliner og nye kunstneriske arbejdsmetoder.

Vi tilbyder både fagopdelte kurser og kurser på tværs af de forskellige faggrupper. I nogle tilfælde er kurserne niveauopdelt for at give deltagerne det størst mulige udbytte af undervisningen.

Transporttilskud: Bor du i en anden landsdel, og deltager i et af vores kurser af flere dages varighed, tilbyder forbundet at refundere omkostninger til transport og logi. Der kan inden for en periode på 1 år søges om max 2.000 kr. i alt (standard bus-/togbillet og prisvenligt logi).

Gyldig kvittering skal kunne forevises. Tilbuddet gælder ikke audition, arrangementer og den kontinuerlige Åben Studio undervisning.
NB: Vær opmærksom på, at transporttilskud skal søges før kurset starter. Send en mail til Karin Iwersen

Obs. Der kan ikke søges støtte fra Gramexfonden til DSF-kurser eller kurser, hvor DSF samarbejder med en ekstern arrangør.

Dramatisk metode workshop med Maria Kjærgaard-Sunesen

20. - 23. april
KL. 9.15-15.15
DSF Studio, Tagensvej 85, 2200 København N
14. marts
450 kr.
Dramatisk metode workshop med Maria Kjærgaard-Sunesen

Kurset giver en indsigt i instruktørens værktøjskasse, der kan lette kommunikationen mellem skuespiller og instruktør i arbejdsrummet.

Derudover giver kurset et inspirerende bud på en kreativ metodisk tilgang til tekstarbejdet, så fantasien kan sættes fri, og der kan skabes et mere kreativt flow i ensemblet.

De seneste mange generationer af uddannede danske sceneinstruktører bruger et fagsprog, der tager udgangspunkt i Stanislavskijs metodiske lære (baseret på den handlende analyse og metoden for fysiske handlinger).

Maria har erfaring for, at et fælles fagligt sprog kan skabe større flow og kollektiv samling, når man skal i dybden med både form og indhold under prøverne. Når selvstændigt skabende skuespillere har en stærk kollektiv ramme, har man det bedst mulige udgangspunkt for at fortolke tekst og udtrykke sig med kunstnerisk tyngde. Og med et fælles sprog, kan vi bedre møde hinanden og være specifikke omkring vores faglighed.

Derfor skal kursets hold læse og indsamle spilbart materiale, der kan danne rammen om et fælles univers og billeder. Vi skal arbejde med at skærpe situationer, og vi skal udfordre teatraliteten og udtryk via teoretisk og praktisk arbejde med dramatikken.

Maria er uddannet sceneinstruktør fra Statens Teaterskole i 2011. Siden har hun lavet musikforestillinger, børneteater, nyskrevet dramatik, klassikere, udenlandske tekster, monologer, kammerspil og en del ensembleteater mm. på både små og store teatre i Danmark og Norge. Maria har også konceptualiseret, bearbejdet og skrevet tekster til scenen. Derudover har hun undervist instruktør- og skuespilstuderende på Scenekunstskolen i både Odense og København, samt på Akademiet for Scenekunst.

Forestillinger:
“UNDER HUDEN”, Teatret Mærkværk, 2019, instruktør og manuskriptudvikling.
“EN SKÆRSOMMERNATS DRØM”, Rogaland Teater, Stavanger, 2019, instruktør og tekstbearbejdelse.
“MED MIG SELV I MINE EGNE ARME”, Revolver, Østerbro Teater, 2019, instruktør.
“NILA OG DEN STORE REJSE”, Det Norske Teatret, Oslo, 2018, instruktør og dramatiker.
“MANNING ER FRI”, Mungo Park, 2018, instruktør og manuskriptudvikling.
“INTET, Odense Teater, 2018, instruktør og tekstbearbejdelse.
“ASKEPOTT, Den Nationale Scene, Bergen, 2017, instruktør og dramatiker.
“MELLEM OS”, Abelone Koppel/Sorte Hest, 2017, instruktør.
“HER OG NU”, Odense Teater/Den Danske Scenekunstskole, 2016, instruktør og tekstbearbejdelse.
“THE END”, Odense Teater, 2016, instruktør og koncept.
“TØRST”, Abelone Koppel/Får302, 2016, instruktør.
“BRØDRENDE LØVEHJERTE”, Odense Teater, 2015, instruktør og ny-dramatisering.
“IMAGINE – JOHN LENNON TEATERKONCERT, Aarhus Teater og Aveny T, 2015, instruktør og konceptudvikling.
“CATERING”, Mammutteatret, 2015, instruktør og tekstbearbejdelse.
“TRADITIONEN TRO”, Alias Teaterproduktion, 2014, instruktør og tekstudvikling.
“INGENTING AV MEG”, Det Norske Teatret, Oslo, 2014, instruktør.
“EN KORT GENNEMGANG AF TRAKTORENS HISTORIE PÅ UKRAINSK”, Eventministeriet/Det Kongelige Teater, 2014, instruktør og dramatisering af roman.
“TIGERHJERTE SVØBT I KVINDEHUD – EN SHAKESPEARE COLLAGE”, Det Kongelige Teater, 2014, instruktør, koncept og tekstbearbejdelse.
“IDIOTERNE”, Det Kongelige Teater/Den Danske Scenekunstskole, 2013, instruktør og tekstbearbejdelse.
“ÆBLET”, Mammutteatret, 2013, instruktør.
“BUNNY MONROE”, Eventministeriet/Det Kongelige Teater, 2013, instruktør og dramatisering af roman.
“CECILIE STORKEBEN”, Teatret Masken, 2012, instruktør.
“TA DIG SAMMEN”, Tjopatlur, Torshavn, 2012, instruktør.
“SANS”, Det Kongelige Teater 2011/Statens Teaterskole, instruktør.
“EN SÆLSOM NAT”, Anemoneteatret 2011, instruktør.