Sceneliv #3 2024: Tema – Ny i et svært fag

Amalie, Hjalte, Liza, Christian og Nina er alle blevet uddannet inden for de seneste fire år, men mødet med branchen har været knoldet og fyldt med forhindringer. Alle håber, nogle tvivler, og en balancerer på kanten af forbundets prøvemedlemsregler – men fælles for dem er, at de har flere ting, de gerne vil forandre i deres fælles svære fag. I Scenelivs store tema kan du denne gang læse deres beretninger, møde to nyuddannede der forsøger at selvproducere sig vej ind i branchen og høre fra Scenekunstskolens Julie Carlsen, hvordan uddannelsen måske bedre kan forberede de kommende afgangselever på den virkelighed, der venter.

Benjamin Boe: “Vi har et ansvar for at give de nye i faget håb”

“At få ideer er en muskel,
der skal trænes – og det gør vi her”

Liza Westh: “Jeg er overrasket over, hvor mange kompetencer jeg har brug for”

Hjalte Gustavussen: “Jeg føler mig som en trænet bokser, der ikke kommer i ringen”

Nina Ingemann: “Jeg er overrasket over, hvor få muligheder der er for at blive set”

Amalie Drud Abildgaard: “80 procent af tiden laver jeg noget, jeg ikke er uddannet til”

Christian Iversen: “Det jeg har fået med fra uddannelsen, er det, jeg bruger mindst”

Josefine Hartvig: “Mine medstuderende spørger, hvordan vi danskere får auditions”

Julie Carlsen fra Scenekunstskolen: “I vores fag er der perioder, hvor telefonen ikke ringer”

GLÆD DIG OGSÅ TIL AT LÆSE:
‘Actors 1by1’ nærmer sig episode 100
Ann Hølund og Alexander Wiis satte den faglige podcast om skuespillere ‘Actors 1by1’ i gang. Hør den, når du har læst, hvad de gerne vil med den.

Litten Hansen: “Jeg har altid sagt ja til en udfordring”

Politik og organisationsarbejde blev hendes skæbne. Blandt andet som formand – det hed det altså dengang, selv om man var kvinde – for Dansk Skuespillerforbund. Arbejdet for skuespilleres rettigheder går som en rød tråd gennem hendes liv i skuespillets tjeneste.

#laboratoriet: Kom med ‘Under dybet
Sebastian Pico Haynes oplever en helt anderledes kreativ proces, end han er vant til – på Anja Behrens’ ‘Under dybet’ i Operaen i København. Balletdanseren optræder med 50 andre dansere, fem operasangere og adskillige andre uforudsigelige elementer.

Glimt fra årets generalforsamling
Næsten som at være der selv... Her får du en buket af små og store historier fra årets generalforsamling, hvor Benjamin Boe Rasmussen for tredje – og sidste gang – blev valgt som forperson.

Klassikeren: Massehysteri og dans
Two-women-machine-show (Ida-Elisabeth Larsen og Marie-Louise Stentebjerg) står bag danseforestillingen ‘Mass Hysteria’, der er baseret på YouTube-videoer.

Applaus: Troels II Munk (1944-2023)
I nærværende nummer er vores nekrolog – eller livsfortælling, om du vil – udvidet til to sider i anledning af Troels II Munks bortgang.