Benjamin Boe: Hvordan bliver vi venner med AI?

Der er ét emne, der lige nu fylder mere i vores og i medlemmernes bevidsthed end ret meget andet – og det er kunstig intelligens, også kendt som AI i daglig tale. Faktisk er det noget, der bliver talt om blandt kollegerne over hele verden. For teknologien er her allerede – så hvordan bliver vi venner med den?

Af Benjamin Boe
Fra DSF's nyhedsbrev 4. oktober 2023

Sammen med forbundets ledelse har jeg lige været til internationalt skuespillermøde i Istanbul, blandt andet for netop at snakke AI og især strejken i USA, som jo bla. handler om, hvad vi stille op med den teknologiske fremtid, der allerede er gået i land. For det er vildt, hvad der allerede er sket med kunstig intilligens på ganske kort tid!

Det er klart, at AI i første omgang har skabt en negativ forventning til fremtiden, fordi vi umiddelbart kan se, at første bølge rammer dubbing og speaker-indlæsermarkedet. Derfor har vi som noget af det første rakt ud til producentforeningen for at genforhandle overenskomsten for dubberne, og lige nu afventer vi en tilbagemelding fra dem.

Vi skal undgå at blive kørt over af AI
Fra kollegerne i USA hører vi, at der allerede er forsøg på og planer om at scanne skuespillere og bruge deres data til at skabe mindre karakterer  i film, tv og reklamer. På den måde er det svært ikke at se vores branche som den næste, der bliver disruptet på samme måde som typograferne blev det i 1980’erne – og jeg forstår til fulde de bekymringer og den angst, der breder sig hos mange af medlemmerne.

Desværre er der i min optik ikke nogen tvivl om, at dele af vores branche om få år er forandret markant, og derfor nytter det heller ikke noget, at vi – som en anden Kirsten Birgit Kretz Schiøtt Hørsholm – siger ‘nej til nyt’. Jeg tror på, at vi er nødt til at være proaktive og se på, hvordan vi kan møde den nye teknologi. Kun på den måde kan vi sikre, at vi rent faktisk bliver en del af udviklingen – i stedet for at blive kørt over og efterladt i grøften af den. Men vi har alle brug for mere viden, for at det skal lykkes. Og nok også en god portion inspiration.

Global udfordring – lokal lovgivning
Derfor samarbejder vi internationalt – og følger især englænderne og amerikanerne i, hvordan de prøver at begribe de teknologiske muligheder. For udfordringen er jo, at AI er global, og lovgivning er lokal, og derfor er det vigtigt, at det her også bliver en international indsats. Faktisk på samme måde som rettighedsproblematikken blev gjort til et EU-anliggende, da de indførte ophavsretsdirektivet, som gav os mulighed for at få de samme rettigheder på nettet som i virkeligheden. Men hvordan løfter vi opgaven med AI? Det er det, vi nu skal finde ud af sammen med dygtige mennesker fra branchen og vores venner på Christiansborg og i Bruxelles.

Kom til superspændende medlemsevent om AI
Her på Tagensvej har vi desuden netop inviteret medlemmerne til – sammen med os – at blive klogere på både myter om og muligheder i kunstig intelligens. Det sker 31. oktober ved et medlemsarrangement, hvor vi har inviteret digital frontrunner Carsten Lakner og dubber, indlæser og lydproducent Sonny Lahey til at fortælle om, hvad AI er, og hvad vi kan bruge det til. Samtidig vil Maria Fredenslund fra RettighedsAlliancen og Maj Hagstrøm fra DSF dykke ned rettigheder og kontrakter. Vores mål er, at vi alle tager hjem med mere viden om, hvad der sker i den teknologiske udvikling, og hvordan vi kan beskytte medlemmernes job og rettigheder bedst muligt.

Læs mere om arrangementet her