Alle partier bag ny filmaftale

2. november 2018
Alle partier bag ny filmaftale

Efter knap en måneds forhandlinger præsenterede regeringen torsdag aften en filmaftale, hvor alle Folketingets partier står bag. Dermed er det fastsat, hvordan den danske filmstøtte på knap 2,8 milliarder kroner skal fordeles over de næste fem år.

Den mest bemærkelsesværdige tilføjelse i forhold til regeringens oprindelige udspil er, at der i den nye aftale er en målsætning om, at mindst 29 procent af biografernes markedsandel skal komme fra danske film. De seneste år har der været faldende interesse for netop de danske film, som sidste år kun udgjorde 20 procent af markedsandelen.

Kulturminister Mette Bock vil overlade det til filminstituttet og filmfonde at finde vej til de mål, siger hun til Berlingske.

Derudover har man gjort støttesystemet mere fleksibelt, så man ifølge kulturministeren ”i fremtiden undgår kassetænkning.” Det betyder, at der ikke længere stilles krav om et bestemt antal film inden for bestemte genrer, men at det derimod fremover skal være op til Det Danske Filminstitut (DFI) at afgøre det.
Med en årlig økonomisk ramme på 560 millioner bliver der hverken tilført flere eller færre penge sammenlignet med det nuværende filmforlig. Til gengæld bliver der denne gang reserveret yderligere 35 millioner til de regionale filmfonde i Odense og Aarhus, hvilket også lå i det udspil, regeringen præsenterede for en måned siden.

Og det er også nogle tiltag som Dansk Skuespillerforbunds formand Benjamin Boe Rasmussen hilser velkomment:

”Jeg kan rigtig godt lide, at man ophæver kassetænkningen, så der ikke bliver et bureaukratisk krav om, hvor mange film, der skal være inden for de forskellige genrer. Og jeg kan bestemt også lide målsætningen om fokus på øgning af markedsandelen for danske film og ikke mindst styrkelsen af de regionale filmfonde. At man fremover gør karenstiden fra film til andre platforme op fra film til film, således at mindre sælgende film hurtigere kan komme videre i systemet, er en rigtig god ide. Det er dejligt, at forliget består af alle de politiske partier i Folketinget, for hvis der er noget kunstbrancherne har brug for, så er det stabilitet og sikkerhed efter lang tids uro,” siger han og tilføjer:

”Desværre må jeg konstatere, at streamingtjenesterne har lobbyet sig uden om at bidrage til det kreative miljø i Danmark. Derudover er det utrolig ærgerligt, at spørgsmålet om rettigheder bliver forbigået i tavshed og er efterladt som den store usynlige elefant i rummet. Hvor er det politiske ansvar?”

Under forhandlingerne var flere politikere uden for regeringen ude med en række ønsker til aftalen. Berlingske skriver blandt andet, at socialdemokratiet har ønsket flere midler til området ved at kræve, at HBO og Netflix bidrager med yderligere tre procent af deres danske omsætning, mens DF har foreslået en udflytning af Den Danske Filminstitut og Den Danske Filmskole. Ingen af disse ønsker er dog kommet med i den endelige aftale.