Kun hver fjerde kommer igen

9. oktober 2017
Kun hver fjerde kommer igen

Kun én ud af fire gæster i de store teatre i Det Københavnske Teatersamarbejde vælger at se en forestilling på et KbhT-teater igen næste sæson. Og kun mellem fire og otte procent kommer igen de efterfølgende tre sæsoner, skriver Berlingske Tidende på baggrund af en ny stor publikumsanalyse, som KbhT, har fået udarbejdet.

Analysen er den anden store publikumsanalyse, KbhT får lavet inden for få år, ikke mindst på grund af et faldende billetsalg siden fællesskabets start i 2006. Og den anbefaler mere samarbejde på tværs af teatrene i fællesskabet. Publikums positive teateroplevelser skal for eksempel bruges til at sælge tilsvarende forestillinger, også selv om de spiller hos konkurrenterne.

"Det skal vi nu drøfte med teatrene. Men jeg håber, der vil være opbakning til det," siger KbhTs formand, Lisbeth Lollike til Berlingske Tidende.

Hun mener også, at teatrene skal blive bedre til at kommunikere til folk, der ikke har tradition for at gå i teatret.

"Nogle tror, man skal have fint tøj på og være i meget god tid. Og det er jo ikke nødvendigt. I dag er det lige så let at købe en billet til teatret som at købe en biografbillet, men det er der mange, der ikke ved," siger hun.