Som skuespiller eller sanger er du dit eget værktøj, og du skal holde det ved lige, så det fungerer optimalt. Uanset om det gælder stemmen, der skal nå ud til bagerste række, fødderne der skal bære dig igennem forestillingen, eller dine indre processer, der får rollen til at gnistre og bevæge.
Kunsten at skabe en katedral
Mange medlemmer af Dansk Skuespillerforbund har mødt Naja Månsson, der arbejder med stemmen og dermed også med at udvikle en kropslig refleksion.
Pas godt på dine fødder
Når man plejer kroppen som det vigtigste værktøj for en scenekunstner, er det i den forbindelse også vigtigt at huske fødderne – og fodtøjet. De to ting bliver for ofte glemt.
Vedligehold dit instrument som skuespiller
Maibritt Saerens plæderer for, at skuespilleren i de frie perioder, der opstår, laver sit eget laboratorie og inde i det sørger for at blive bedre til at sætte det fysiske og det mentale fri.
I SKUESPILLETS TJENESTE: JAN HERTZ
I en alder af 84 år ser Maria Stenz tilbage på et liv som skuespiller og sanger. Blandt andet med ordene: ‘Nogen har haft et større dramatisk talent end jeg, men jeg synes, jeg har fået lov til at lave mange forskellige ting’.
SKUESPILLERE PÅ SCENEN SOM SIG SELV
Både Jens Jacob Tychsen, Ellen Hillingsø og Rasmus Bjerg kender til at træde frem som sig selv på scenen i stedet for i en rolle. Læs om hvordan de tackler den usædvanlige opgave.
EN SKUESPILLER I 15 FORSKELLIGE ROLLER
Jakob Højlev Jørgensen spiller i stykket ‘Kaptajn Utrolig’ flere roller – nærmere bestemt 15 styks. Læs om hvorfor skuespilleren kom ud i den særlige situation.
+ MEGET MERE SPÆNDENDE LÆSNING OM DIT FAG