Anders Bilberg: “Vi kan først brænde igennem, når vi er os selv”

Anders Bilberg – også kendt som Betty Bitschlap – fortæller om, hvordan rollen i ‘Gasolin’ på Østre Gasværk i 2022 blev den første gang, han følte sig set. Instruktør Nikolaj Cederholm ville nemlig have både Anders og Betty med i rollen. Hør om, hvorfor det er så vigtigt for Anders som LGBTQ-skuespiller at føle sig set som den, han er.

Se filmen her

FIK DU LÆST?

‘Arven – da bøsserne brød gennem lydmuren

Forestil dig, at du i alle roller, hvor du spiller en intim relation med et andet køn, ikke blot skal sætte dig ind i hvem din karakter er – men også skal afkode, hvad det overhovedet vil sige at indgå i den relation. Og så pludselig opleve at spille en rolle, hvor det ekstra lag pludselig bliver fjernet. Fire af de homoseksuelle spillere fra Det Kongelige Teaters hitforestilling ‘Arven’ fortæller her, hvordan deres arbejde for første gang har givet dem mulighed for at arbejde med en historie og en rolle, som føltes helt ægte.

BAG BOGSTAVERNE PÅ LGBTQ+

Alle taler om repræsentation og at ‘alle skal kunne spille alt’ – men hvordan ser verden egentlig ud for vores LGBTQ+-kolleger? Det stiller vi skarpt på i denne serie, hvor vi går bag om bogstaverne og møder tre DSF-medlemmer, der svarer ærligt på spørgsmål om køn, roller, stereotyper, muligheder, udfordringer og ikke mindst drømme om større diversitet.

Glæd dig til at møde:
May Lifschitz